Over dit tijdschrift

Het Chemisch Weekblad was het nieuwsorgaan van de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV) en verscheen voor het eerst in 1903, kort na de oprichting van de (K)NCV (toen nog zonder K). In 1976 werd het gesplitst in Chemisch Weekblad (wekelijks) en Chemisch Magazine (maandelijks). In 1999 werden ze weer gecombineerd tot Chemisch2Weekblad (C2W), dat nog steeds tweemaal per maand verschijnt.

Dit is enkel het archief van het Chemisch Weekblad, dat gedigitaliseerd is door de Chemie Historische Groep (CHG) van de KNCV. De basis van deze digitalisering is het archief van Hans van Spronsen, dat hij bij zijn dood naliet aan de CHG. J.W. van Spronsen (1928-2009) raakte al tijdens zijn studie scheikunde aan de Rijksuniversiteit Leiden geïnteresseerd in de geschiedenis van de scheikunde en was van 1955-2005 lid van de Historische Commissie van de KNCV. Hij had tijdens zijn leven het Chemisch Weekblad vanaf 1908 tot 1980 vrijwel compleet verzameld. Enkele kleine hiaten zijn aangevuld vanuit de collectie van de Rijksuniversiteit Groningen, alsmede de jaargangen 1 t/m 4. In eerste instantie is hier het archief t/m 1956 opgenomen, waarmee iets meer dan de eerste halve eeuw van dit blad digitaal beschikbaar is.

Geschiedenis van de KNCV en het Chemisch Weekblad

Chemie Historische Groep