
170TijdSchrift voor Skandinavistiek  
 

 

 
 
 
Ulf Wallin, Vad fick vi veta? En studie i svenska nyhetsmediers 
rapportering åren före folkomröstningen om EU, (=Göteborgsstu-
dier i journalistik och masskommunikation nr. 5), Göteborg: Göte-
borgs universitet 1994, ISSN 1101-4652/ISBN 91-628-1479-6. 
 
Er zijn nog zekerheden in het leven. Zweedse degelijkheid bijvoorbeeld. 
Begin dit jaar moesten de pendelaars Norrtälje-Stockholm halverwege de 
rit de bus uit de winterse kou in. Reden: Brussel. De politie van Norrtälje 
had namelijk tussen alle EU-directieven en -regels ook die ene gevonden 
die bepaalt dat de busroutes van het openbaar vervoer maximum 50 km 
lang mogen zijn. Norrtälje ligt jammer genoeg verder van Stockholm, en 
dus moest er halfweg van bus worden veranderd om een overtreding te 
vermijden. Luid protest uiteraard, maar na een paar dagen had men de 
geniale oplossing gevonden. De passagiers mogen blijven zitten; 
halverwege verandert de bus nu van nummer. De Zweden hebben dus 
blijkbaar hun beste-van-de-klas-syndroom naar Europa meegenomen. 
Een nieuws-flaneur valt het trouwens nog op hoe vaak tegenwoordig de 
media de indruk wekken van Zweden als drijfkracht in de Europese Unie. 
In die context is het natuurlijk de ironie van het lot dat net een fervente 
Nee-aanhanger, Minister van Landbouw Margareta Winberg, een 
heldenrol krijgt toebedeeld. Ook al is de beloofde rentedaling er dan niet 
gekomen en zijn de bananen toch duurder geworden, in Brussel wappert 
trots de blauw-gele wimpel. 
 Over Zweden en Europa is al veel inkt gevloeid en de problematiek 
biedt ongetwijfeld nog jaren stof voor allerlei studies en publikaties. Een 
van de eersten die in het 'nieuwe' Zweden op het onderwerp promoveerde 
is Ulf Wallin, die in januari aan de universiteit van Gothenburg een 
proefschrift voorlegde over de beeldvorming van en het debat rond de EG 
in de Zweedse media. Wallin heeft met zijn boek Vad fick vi veta? En 



 Recensies         171  
 

studie i svenska nyhetsmediers rapportering åren före folkomröstningen 
om EU een dubbel doel. De eerste doelstelling is louter descriptief: het 
beeld beschrijven dat de media gaven van de EG, haar organisatie en 
werkzaamheden en onderzoeken hoe het Zweedse EG-debat in de pers 
werd verslagen op het einde van de jaren '80 tot begin jaren '90. De 
tweede doelstelling van het onderzoek is normatief: het analyseren van de 
kwaliteit van dat beeld en die verslaggeving. Om deze doelstellingen te 
verwezenlijken baseert Wallin zich op drie empirische deelstudies: het 
beeld van de EG in 6 dagkranten in de periode 1988-1989, het EG-debat 
in 4 dagkranten en 3 radio- en TV-nieuwsprogramma's tijdens de eerste 
helft van 1991 en de verslaggeving van het Franse referendum in totaal 15 
kranten, radio- en televisienieuwsuitzendingen in september 1992. 
 In de eerste deelstudie (hoofdstukken 5, 6 en 7) onderzoekt Wallin via 
een kwantitatieve en kwalitatieve inhoudsanalyse de beeldvorming van de 
EG in Hallandsposten, Göteborgs-Posten, Sydsvenska Dagbladet, 
Svenska Dagbladet, Arbetet en Dagens Nyheter gedurende de periode 
21/9 tot 21/12 1988 en 21/3 tot 21/6 1989. O.w.v. zijn centrale rol bij de 
berichtgeving omvat de analyse ook het nationale persagentschap TT. 
Naast de vraag hoe het beeld van de EG eruit ziet, gaat Wallin na wat de 
beschrijvingswaarde ervan is en welke factoren deze beeldvorming 
beïnvloeden. 
  De EG krijgt in de onderzochte periode in geen van de kranten hoge 
prioriteit. EG-nieuws haalt zelden de voorpagina en aan de redigering 
(illustratie, titels etc.) wordt weinig aandacht besteed. Het overgrote deel 
van het geanalyseerde materiaal was bovendien afgedrukt op de 
economiepagina's, wat betekent dat ca. 90% van de lezers 60% à 90% van 
de berichtgeving überhaupt niet onder de ogen kreeg. DN, SvD en 
Hallandsposten geven een overwegend positief beeld terwijl in de overige 
kranten de EG zeer negatief wordt afgeschilderd. Onenigheid binnen de 
Gemeenschap is het dominerende thema, terwijl de openheid en de 
bereidheid van de EG om met andere landen samen te werken het meest 
als positief kenmerk wordt aangehaald. Het beeld dat van de EG als 
organisatie wordt gegeven, is zeer gebrekkig. In de meeste gevallen wordt 
de EG voorgesteld als een totaliteit, gevolgd door een representatie via de 
Commissie en de Raad van Ministers; heel wat centrale organen en 
instellingen worden zelfs nooit vernoemd. De Gemeenschap wordt ook 
haast uitsluitend met economische activiteiten geassocieerd. De 



172TijdSchrift voor Skandinavistiek  
 

berichtgeving geeft vaak de indruk dat wat zich binnen de EG afspeelt 
geen directe gevolgen heeft voor Zweden. Bovendien wordt zelden 
achtergrondinformatie en duiding verstrekt, waardoor die nieuwsfeiten 
zonder context moeilijk te begrijpen zijn. 
 In 1988-1989 laat de verslaggeving over de EG dus heel wat te wensen 
over en Wallin merkt op dat de overgrote meerderheid van de Zweedse 
bevolking waarschijnlijk nauwelijks op de hoogte was van de EG toen het 
Parlement over de toetredingsaanvraag besliste en het debat hierrond op 
gang kwam. Tussen de kranten onderling verschilt de kwaliteit echter 
aanzienlijk, met - niet onverwacht - DN en SvD als uitschieters. Zij zijn 
de enige met correspondenten in Brussel en verschaffen veel bredere en 
geduide informatie dan de overige die in sterke mate afhankelijk zijn van 
TT, dat in die periode geen eigen correspondent in Brussel heeft maar 
vooral een beroep doet op Reuter. Opmerkelijk is dat die correspondenten 
niet tot de redactie buitenland maar economie behoren. Ook in de andere 
kranten wordt EG-nieuws vaak door deze redactie behandeld. Heel wat 
nieuws is trouwens moeilijk onder een noemer onder te brengen en valt zo 
door de mazen van het net. Dat de aard van de verslaggeving voornamelijk 
kan worden verklaard door de organisatiestructuur van de kranten blijkt 
nog uit het feit dat na Brussel Londen, waar alle grootstadkranten een 
correspondent hebben en waar het hoofdkwartier van Reuter is gevestigd, 
het meest als nieuwslocatie wordt opgegeven. Een stuk van het euroscepti-
cisme van Margaret Thatcher, die in het materiaal is overgerepresenteerd, 
straalt dus ongetwijfeld af op het Zweedse beeld van de Gemeenschap. De 
stelling "the medium is the message" wordt dus nog eens een keer 
bevestigd. 
 In zijn tweede deelstudie (hoofdstukken 8, 9 en 10) behandelt Wallin 
het Zweedse EG-debat en beoogt hij de waarde van de media als basis 
voor het vormen van een besluit te bepalen. Hiertoe onderzoekt hij zowel 
de (on)partijdigheid als de informatiewaarde van de berichtgeving in de 
kranten DN, SvD, Göteborgs-Posten en Arbetet en in de nieuwspro-
gramma's Rapport, Aktuellt en Dagens Eko van midden december 1990 
tot midden juni 1991. 
 Wallin vat het veelvoud aan argumenten die in het debat circuleren in 
hoofdstuk 8 samen in een aantal hoofdcategorieën: argumenten i.v.m. de 
democratie, het bedrijfsleven, de economie, de welvaart, de situatie van de 
vrouw (en terloops, hier wordt het toenmalige SP-Europarlementslid 



 Recensies         173  
 

Marijke Van Hemeldonk, die wordt geciteerd, weinig adequaat 
omschreven als "en kvinna från Belgiens socialdemokratiska parti" - pag. 
159 mijn curs.), de arbeidsmarkt, de consument, het milieu en de Zweedse 
neutraliteit. Wallin constateert dat het debat in het begin heel 
ongenuanceerd verloopt, met actieve tegenstanders die stellen dat het 
Zweedse welvaartsmodel door een toetreding tot de EG in zijn bestaan 
wordt bedreigd en veel passievere voorstanders die vooral de tegenargu-
menten trachten te dementeren en op de risico's wijzen van een 
niet-lidmaatschap. Het onderzoek naar wie hoe argumenteert resulteert in 
een aantal opmerkelijke vaststellingen. Opvallend is de kloof tussen de 
politici en de overige deelnemers aan het debat. Op uiteraard sterke 
onderlinge verschillen na zijn politici als groep overwegend voor een 
toetreding terwijl de niet-politici als groep in haast dezelfde mate tegen 
zijn. Politici argumenteren ook veel meer rond de thema's neutraliteit en 
democratie dan de overigen, die voornamelijk de arbeidsmarkt, de 
welvaart, het bedrijfsleven, het milieu en de situatie van de vrouw in de 
discussie betrekken. Experten (personen die zich binnen hun vakgebied 
uitspreken over de gevolgen van een al dan niet toetreden) en journalisten 
zijn meestal negatief ingesteld. Die journalisten tonen daarmee aan 
onafhankelijk te staan tegenover hun hoofdredacteuren die in hun 
opiniestukken enkel argumenten pro verdedigen. Hierbij valt trouwens 
nog het grote verschil op tussen de officiële politiek van de kranten en de 
opvatting van hun lezers, die in de lezersbrieven overwegend huiverachtig 
staan tegenover een lidmaatschap. 
 Bepalen of de verschillende media het debat al dan niet partijdig 
weergeven is geen gemakkelijke zaak. Als onpartijdigheid wordt gelijk-
gesteld met een evenredige verdeling van het aantal argumenten voor en 
tegen, beantwoorden Aktuellt, Rapport, DN en Göteborgs-Posten hieraan 
het best. Als men er echter van uitgaat dat in de onderzochte periode ca. 
95% van de parlementsleden en een meerderheid van de sociale partners 
voor een toetreding zijn en ook uit diverse opiniepeilingen een duidelijk 
ja-voordeel blijkt en men het als de taak van de media beschouwt om de 
publieke opinie te weerspiegelen, moeten veeleer Dagens Eko en SvD, die 
beide het ja-kamp meer aan bod laten komen, als onpartijdig worden 
bestempeld. Beklemtoont men echter de kritische functie van de media is 
het niet onredelijk dat er een evenwicht heerst tussen voor- en 
tegenargumenten, waarbij de journalisten de ja-dominantie van het 



174TijdSchrift voor Skandinavistiek  
 

politieke en socio-economische establishment compenseren. De invloed 
van het medium zelf blijkt trouwens nogmaals in de manier waarop het 
debat wordt gepresenteerd. Bij de niet neutraal gepresenteerde artikelen - 
waarbij moet worden aangestipt dat er meestal wel sprake is van een 
neutrale voorstelling - overwegen zelfs in het uitgesproken europositieve 
SvD de tegenargumenten. Die argumenten passen namelijk in tegenstel-
ling tot de veelal defensieve, abstracte en weinig dramatische ja-argu-
mentatie door hun emotionelere toon en hun accentuering van mogelijke 
gevaren en bedreigingen veel beter op vb. de voorpagina en in grote 
koppen. 
 De informatiewaarde van de verslaggeving wordt uitgedrukt in de 
frekwentie, de reikwijdte en de diepgang (hoe vaak hoe veel argumenten 
in een begrijpbare context worden weergegeven) waarmee de media 
relevante informatie aan hun consumenten verstrekken. Uit de analyse 
blijkt een markant verschil tussen de kranten enerzijds en de nieuws-
programma's van de radio en televisie anderzijds. Deze laatste scoren enkel 
wat frekwentie betreft beter dan de kranten die dankzij een grotere 
reikwijdte en diepgang een veel hogere informatiewaarde halen. Het 
samennemen van de resultaten van het onderzoek naar de onpartijdigheid 
en de informatiewaarde maakt een beoordeling mogelijk van de waarde 
van de media als basis voor besluitsvorming. Hier blijkt dat kranten een 
veel soliedere basis bieden om tot een gefundeerd standpunt te komen dan 
de etermedia en dat van de onderzochte kranten DN en Göteborgs-Posten 
(de reikwijdte en diepgang ligt in SvD lager) de hoogste besluitswaarde 
hebben. Daarmee vallen Wallins resultaten in hoge mate samen met die 
van Holmberg en Asp in hun onderzoek naar de verslaggeving i.v.m. het 
kernenergiedebat (Kampen om kärnkraften, 1984). 
 Gelijklopende conclusies kunnen ook uit het derde deelonderzoek 
worden getrokken. In hoofdstuk 11 tot 13 bestudeert Wallin de verslag-
geving van het Franse Maastricht-referendum in DN, SvD, 
Göteborgs-Posten, Arbetet, Sydsvenska Dagbladet, Expressen, 
Aftonbladet, iDAG, Östersundsposten, Länstidningen, Östgöta 
Correspondenten en de radio- en TV-nieuwsprogramma's Morgonekot, 
Rapport, Aktuellt en TV 4-Nyheterna tijdens de maand september 1992. 
Overal was het referendum een belangrijk item, ook al beschouwden de 
meest commerciële media het niet als een 'verkopende' gebeurtenis. 
Opnieuw blijkt de reikwijdte en de diepgang van de verslaggeving in de 



 Recensies         175  
 

kranten veel groter dan die in de radio en televisie. Daarbij zijn nog twee 
opvallende vaststellingen te maken. De kwaliteit van het nieuwsaanbod 
lag in twee van de drie televisieprogramma's zelfs lager dan in de lokale 
kranten, en de populairdere avondkranten Aftonbladet en Expressen 
brachten een verrassend hoog aantal verklarende en diepgaande artikelen 
(uit de vergelijking met de berichtgeving in een aantal representatieve 
Deense, Noorse en Finse kranten - een vergelijking die overigens in het 
algemeen in het voordeel van de Zweedse pers uitvalt - blijkt er trouwens 
in dit opzicht een groot verschil te bestaan tussen Aftonbladet en 
Expressen en hun Noordse tegenhangers). 
 Wallin eindigt zijn studie met een samenvattende discussie van de drie 
deelonderzoeken en speculeert ten slotte nog even kort over de rol van de 
media bij de vorming van de Zweedse publieke opinie in de EG-kwestie. 
De gebrekkige (en overwegend negatieve) verslaggeving op het einde van 
de jaren '80 kan geenszins verklaren waarom het aantal positief ingestelden 
zo sterk toeneemt in die periode. Van groter belang zijn factoren als het 
beginnende EG-debat waar keer op keer wordt herhaald dat Zweden de 
trein van de toekomst niet mag missen, de reclamecampagnes met de 
zogenaamde 'EG-prijzen' en de politieke ommekeer van de 
sociaal-democraten. De EG-critici lijken op dat moment overrompeld 
door de snelle politieke evolutie in de richting van een toetreding, maar 
slagen erin in het begin van de jaren '90 de ja-aanhang te counteren. Ook 
al komen voor- en tegenstanders evenredig voor in het door de media 
gerefereerde debat, de tegenstanders van een lidmaatschap spelen veel 
actiever op de bal; hun argumentatie en debatstijl beantwoorden 
bovendien veel meer aan de criteria van nieuwswaarde, waardoor de 
sceptici de presentatie van het debat domineren. De tegenstanders worden 
in deze periode dus geenszins door de media benadeeld (Wallin vindt 
veeleer het tegendeel waar) en samen met een aantal negatieve evoluties 
binnen de EG (met uiteraard o.a. de referenda in Denemarken en 
Frankrijk als uitschieters) kan hier een verklaring worden gezocht voor de 
zolang overwegend negatieve ingesteldheid van de Zweedse opinie. Het is 
waarschijnlijk nog een paar jaar wachten vooraleer er een uitgebreidere 
analyse komt van de laatste fase in het Zweedse Europa-debat, maar een 
verklaring van de uiteindelijke ommekeer in deze kwestie en een studie 
van welke factoren ertoe hebben bijgedragen de Zweden dan toch nog 
over de meet te krijgen, belooft ongetwijfeld boeiende lectuur te worden. 



176TijdSchrift voor Skandinavistiek  
 

Met het grondige studiewerk dat Wallin nu heeft geleverd, kan men zich 
in elk geval al verdiepen in de voorgeschiedenis van dit spannende verhaal. 
 
 Daan Vandenhaute, Stockholm 




