
Omroeporganisatie, overheidsbeleid en de 
introductie van commerciële zenders in België en

Nederland

Jan Servaes en Louis Heinsman

Niet alleen voor de Vlaamse en Nederlandse omroepwereld, maar ook voor de 
Europese was 1989 een gedenkwaardige jaar. In beide gemeenschappen werd het 
publieke omroepmonopolie doorbroken met de komst van VTM en RTL4. Maar 
tevens bereikten de commerciële televisiestations in West-Europa de meerder­
heid in 1989. De achttien landen van de Europese Gemeenschap (EG) en de Euro­
pese Vrijhandelsassociatie (EVA) hadden toen gezamenlijk 91 televisiestations, 
waarvan 47 op commerciële basis. De vele jaren onaantastbaar geachte positie 
van monopolistische programmaleverancier kwam voor de publieke omroep tot 
een eind.

Het is duidelijk dat de situatie verschillend is voor grote en kleine Europese 
landen. In grote landen als Duitsland, Engeland en Frankrijk rukt commerciële te­
levisie snel op. Gemeten naar het aantal programma’s heeft zij reeds een voor­
sprong op of ten minste een gelijkwaardige positie aan de publieke omroepen 
(voor meer informatie, zie literatuurlijst). In kleine landen als België en Neder­
land heeft de publieke omroep, wat het aantal televisiezenders betreft, nog een 
overwicht. Maar gemeten naar inkomsten en populariteit dreigt zij in de verdruk­
king te komen. Reeds vrij snel immers werden de commerciële omroepen de 
‘marktleider’ (zie tabel 1). In België moet de Franstalige RTBF reeds lang slag le­
veren met het commerciële Luxemburgse station RTL en de commerciële Franse 
stations, vooral TF1. VTM wordt in Vlaanderen inmiddels door meer kijkers be­
keken dan de beide kanalen van de BRTN te zamen. Een gelijkaardige situatie 
doet zich voor in Nederland dat sinds april 1988 drie publieke televisienetten 
heeft. Sinds de komst van RTL4 ziet de Nederlandse publieke omroep evenwel 
almaar grotere bedragen reclamegeld -  samen met de omroepbijdragen, één van 
de twee inkomstenbronnen -  naar Luxemburg (de officiële hoofdzetel van RTL4) 
wegvloeien.

In dit artikel willen we deze ontwikkeling naar een duaal of ‘gedemonopoli- 
seerd’ omroepbestel in België en Nederland schetsen tegen de achtergrond van de 
relatie tussen omroeporganisatie (en dan met name m.b.t. televisie) en overheids­
beleid.

365



SG 92/5-6 Gg XXXIX)

1. Openbare versus verzuilde omroep of intern versus extern 
pluralisme

Radio als eerste testcase -  Een overzicht van de omroepgeschiedenis begint logi­
scherwijze bij de radio. De introductie van televisie heeft immers geen ingrijpende 
wijzigingen in de omroeporganisatie gebracht. De beginperiode van de radio (in 
de nasleep van de Eerste Wereldoorlog) wordt gekenmerkt door persoonlijk hob­
byisme en commerciële interesse. Al snel kwamen verschillende maatschappelij­
ke groeperingen er evenwel achter dat de radio als massamedium enerzijds de 
emancipatie in de samenleving en anderzijds een bindende functie binnen de eigen 
beweging zou kunnen vervullen. Groepsvorming op basis van geloof en ideologie 
werd daarbij het belangrijkst geacht. Zowel in België als Nederland leidde dit tot 
het oprichten van omroepen met een duidelijke boodschap. Zuilen dus.1 Aan de 
top werd tussen de verschillende woordvoerders een beleid gevoerd dat eikaars le­
vensovertuiging over het algemeen respecteerde en voor problemen werkbare op­
lossingen trachtte te vinden. Aan de basis was de verdeeldheid echter groot en leef­
de men afgezonderd in een zuil. Door de grote nadruk op de eigen identiteit van de 
zuil en de ‘vreedzame’ samenwerking aan de top (die in België bekend staat als 
een beleid gebaseerd op compromissen) was er nauwelijks sprake van concurren­
tie: ieder preekte voor eigen kerk. Andere omroepen die een meer neutrale en alge­
mene omroep poogden op te zetten (zoals de AVRO in Nederland) moesten zich 
aanpassen.

Technische, maar vooral politieke determinanten -  In België werd reeds in 1930 
beslist om de belangrijkste liberaal-Franstalig georiënteerde zender ‘Radio Belgi- 
que’ om te dopen in de nationale zender ‘Institut National Beige de Radiodiffusion 
(INR)/Belgisch Nationaal Instituut voor de Radio-omroep (NIR)’. Deze nationale 
zender kreeg onmiddellijk een monopoliestatuut. De officiële versie luidde dat, 
omdat België in 1929 op de internationale conferentie over radioverbindingen in 
Praag slechts drie golflengten ter beschikking had gekregen, dit gebeurde om tech­
nische redenen. De werkelijke reden was evenwel dat de drie traditionele politieke 
partijen op deze wijze het best het nieuwe medium konden controleren. De over­
vertegenwoordiging van de liberalen werd geaccepteerd omdat deze in de om- 
roepsector als dusdanig en bij de totstandkoming van de wet van 1930 (onder een 
liberale minister van Verkeer) zeer sterk stonden. Naast de nationale omroep wer­
den reeds actieve gewestelijke omroepen erkend die de regionale politieke ver­
houdingen representeerden (Antwerpen liberaal-vrijzinnig, Oost-Vlaanderen so­
cialistisch, West-Vlaanderen en Limburg katholiek). Elke partij had ook zijn om­
roepvereniging (één per taalgroep), die een groot deel (tweevijfde) van de zendtijd 
vulde. De partijpolitisering van de Belgische omroep was dus reeds vóór 1940 een 
feit (Burgelman 1990; Putseys 1986).

366



J. Servaes en L. Heinsman: Omroeporganisatie en overheidsbeleid

Na de Tweede Wereldoorlog werd gepoogd om, gezien de (infrastructurele en 
technische) schaarste en de komst van de televisie, de verzuilde en gedecentrali­
seerde omroepstructuur te vervangen door een algemene en gecentraliseerde. In 
België lukte dit, in Nederland niet. In beide gevallen is de hoofdverantwoordelijke 
echter dezelfde: de politieke machtsstrijd.

In België vonden de politieke partijen een gecentraliseerd en gemonopoliseerd 
omroepbestel, waarbinnen alle politieke geledingen op evenredige wijze verte­
genwoordigd zouden worden, het in de gegeven omstandigheden beste compro­
mis. De wet van 14 september 1945 legde feitelijk het omroepmonopolie van de 
nationale omroep INR/NIR vast. De gewestelijke privé-zenders werden onder de 
curatele van de nationale omroep gebracht; evenwel met behoud van de geweste­
lijke partijpolitieke dosering. Het aandeel van de omroepverenigingen werd sterk 
teruggebracht en gereduceerd tot het verzorgen van een beperkt aantal politieke 
‘tribunes’. Binnen de goed uitgebouwde katholieke omroepvereniging circuleer­
den ideeën tot het opstarten van een eigen katholieke omroep. Jan Boon, de katho­
lieke administrateur-generaal van het Vlaamse NIR, kon de CVP er echter van 
overtuigen dat een strategie die de katholieke meerderheidspositie in een nationale 
omroep ambieerde, op termijn voor de CVP voordeliger was dan een verzuild om­
roepbestel. Dit ‘master’-plan van Boon is volgens Burgelman ook gelukt: zoals de 
socialisten in Wallonië, domineerden de katholieken in Vlaanderen de omroep 
(Burgelman 1990).

Terwijl men in België sindsdien kan spreken van een poging tot intern pluralis­
me in de organisatiestructuur en programmering van de omroep, bleef het Neder­
landse stelsel gegrondvest op de idee van een extern pluralisme. De roep om van 
het vooroorlogse bestel af te stappen was al snel uitgestorven. De zuilen bleven 
gehandhaafd; de in 1947 opgerichte NRU was alleen in technisch opzicht het vrij­
willig samenwerkingsorgaan van volstrekt onafhankelijke organisaties (Van den 
Heuvel 1976). Maar tegelijk was ‘de kracht van het verzuilde bestel vóór de oorlog
-  loyaliteit van en inspiratie voor de eigen achterban -  omgeslagen in een zwakte- 
positie, namelijk het defensief handhaven van eigen bestaan’ (Bardoel, Bierhoff 
e.a. 1975: 32).

Naar een monopolie van publieke omroepen -  Het tot dan keurig afgeschermde 
gebied werd evenwel snel zowel door interne als externe factoren belaagd. Aan het 
begin van de jaren vijftig werden de eerste televisie-uitzendingen verzorgd. In Ne­
derland vanaf 1951, in België gebeurde dit op 31 oktober 1953, iets later dan in de 
meeste andere Europese landen, om een combinatie van technische en linguïs- 
tisch-culturele redenen.2 Men ging immers meteen van start met een Franstalige 
en Nederlandstalige zender.

Eindjaren vijftig treedt in beide landen een proces van ontzuiling en secularise­
ring op. Maatschappelijke ontwikkelingen als de uitbreiding van de vrije tijd, de

367



SG 92/5-6 (jg XXXIX)

vergroting van de koopkracht, de depolitisering en deconfessionalisering, de op­
komst van typische (jongeren)subculturen kunnen hier als voorbeelden genoemd 
worden. Dit proces heeft het omroepbeleid onder druk gezet.3

De betrekkelijke rust waarbinnen de publieke omroep tot de jaren zestig kon 
opereren, behoorde op het einde van de jaren zestig tot het verleden. Ook de fre- 
quentieschaarste kon met nieuwe technische ontwikkelingen als kabel, satellieten 
e.d. als opgeheven beschouwd worden. In tegenstelling tot het beleid in de jaren 
vijftig, werd de exploitatie van deze nieuwe technologieën door de overheid bo­
vendien in belangrijke mate aan de vrije markt toevertrouwd.

2. Nederland

De inteme ‘commercialisering ’ van de Nederlandse omroep -  In Nederland resul­
teerde de hierboven kort geschetste ontwikkeling in het openen van het omroepbe­
stel en toelaten van niet-verzuilde algemene omroepen (TROS) en in de invoering 
van omroepreclame (STER). In België werd dit proces binnen de omroep in de 
programmering (meer ‘kritische’ programma’s) en het personeelsbestand (een 
grotere groep niet-gepolitiseerde programmamakers en journalisten) duidelijk. 
Terwijl het Vlaamse publiek deze ontwikkeling positief en/of apathisch inschatte, 
voelde met name het verzuilde politieke bestel dit als een bedreiging aan (Herroe- 
len 1982; VanLaeken 1979).

De Nederlandse Omroepwet van 1967 (resultaat van jarenlange discussies, een 
gevallen kabinet en een ‘overgangsbestel’) betekende in de eerste plaats een poli­
tieke erkenning dat de eerste verantwoordelijkheid voor de omroep niet meer bij 
de zuilen zelf, maar bij de overheid diende te liggen. Zo ontstond de NOS, waarin 
de omroepen niet meer (zoals bij NRU en NTS) vrijwillig samenwerkten, maar 
daartoe verplicht werden. Een NOS die bovendien een bestuur kreeg waarin de 
omroepen getalsmatig in de minderheid waren. Een NOS die expliciet een aanvul­
lende programmataak kreeg en daarmee meer zendtijd dan de grootste omroepver­
enigingen. Een NOS die eigenaar werd van alle omroepfaciliteiten. Met andere 
woorden, maatregelen om de niet goed meer functionerende verzuiling in de om­
roep te corrigeren.

Daarnaast werd het automatisme in de zendtijdverdeling tussen de omroepen 
verbroken, door de koppeling van zendtijd (en daarmee financiële middelen) aan 
ledentallen. Op zich geen maatregel die niet in een verzuild omroepbestel zou pas­
sen, ware het niet dat deze in een zich ontzuilende samenleving voornamelijk on­
derlinge concurrentie veroorzaakte.4 Tegelijk betekende die koppeling voor de 
traditionele omroepen ook een redding. De Omroepwet opende het bestel name­
lijk ook voor nieuwkomers en omroeptrouw is in de praktijk vooral een omroep- 
bladentrouw gebleken.

Op zich kan openheid best passen in een verzuild bestel, getuige de komst van

368



J. Servaes en L. Heinsman: Omroeporganisatie en overheidsbeleid

de enige echte nieuwe omroepzuil, de Evangelische Omroep (EO). Maar in feite 
bleek die openheid vooral tot gevolg te hebben dat de verboden commerciële con­
currentie zich een plaats ging zoeken binnen het officiële bestel (zonder haar uit­
eindelijke voorkeur voor commerciële omroep te verloochenen). Concurrentie 
niet op basis van ideologische of religieuze uitgangspunten maar op basis van po­
pulaire programma’s en programmabladen. Wat programma’s betreft leidde dit 
tot de bekende verTrossing, waarbij -  met name in de zogenaamde ‘prime time’ 
van 19.00 tot 22.00 uur -  door vrijwel alle omroepen zo populair mogelijk gepro­
grammeerd ging worden, om zo hoog mogelijke kijkcijfers te halen en daarmee -  
aldus de redenering -  zo veel mogelijk leden (Peelen 1976).

Het op papier zo mooie ‘stroimngsartikel’ bleek in de praktijk niet te toetsen en 
TROS en Veronica wisten zich in een beperkt aantal jaren een plaats te verwerven 
bij de grootste omroepen (Veronica zelfs veruit de grootste met meer dan één mil­
joen leden nu).

Daarmee is in algemene bewoordingen het beeld van de interne ‘commerciali­
sering ’ van het Nederlandse bestel geschetst. In plaats van programmering voor 
een eigen publiek is er een concurrentiestrijd ontstaan om hetzelfde grote publiek, 
met dezelfde programma’s en programmasoorten (waarbij de prijsopdrijving aan­
vankelijk alleen maar beperkt is gebleven door het zg. ‘claimsysteem’), met van 
elkaar overgenomen presentatoren en sterren, etc. Het duidelijkste symptoom van 
dit proces naar eenvormigheid is de plaats die onafhankelijk producent Joop van 
den Ende tot voor kort wist in te nemen. Bieden in andere landen (zie b.v. Groot- 
Brittannië) onafhankelijke producenten de mogelijkheid om het programma-aan- 
bod te differentiëren en veelkleuriger te maken, in Nederland bleken vrijwel alle 
grote zendgemachtigden voor hun populaire programma’s steeds meer afhanke­
lijk van één bron.

Naar een commerciële zender -  Sinds 1967 is het omroepbestel herhaaldelijk on­
derwerp van maatschappelijke discussie geweest, zonder dat dit echter tot ingrij­
pende wijzigingen leidde. Enerzijds kan verwezen worden naar de opkomst van 
nieuwe technologieën (kabel, satelliet, enz.), en anderzijds naar de regelmatig te­
rugkerende vragen over de legitimiteit van het ‘verzuilde’ omroepbestel. Zo pleit­
te de VPRO-commissie-Van Doorn voor een andere invulling van drie televisie­
netten (het eerste net met geprofileerde programma’s; het tweede diende een alge­
meen programma te verzorgen volgens NOS-recept; het derde moest een zg. 
‘Commerciële Omroep Stichting’ worden) en stelde de Wetenschappelijke Raad 
voor het Regeringsbeleid ( 1982) onder andere de ontkoppeling van lidmaatschap- 
omroepblad en de instelling van een ‘derde programma’ met een ‘cultuurschep­
pende functie’ voor.

Maar zoals al aangegeven is de basis van het verzuilde model eigenlijk al met 
de Omroepwet van 1967 verdwenen. Kern van zo’n model is de (zelf)representatie

369



SG 92/5-6 (jg XXXIX)

van alle relevante maatschappelijke stromingen in eigen omroepen. Daarin is er 
geen ruimte voor commerciële omroep, is er geen behoefte aan wettelijk opgeleg­
de samenwerking, aanvullende programmering of programmavoorschriften, is er 
zelfs nauwelijks behoefte aan enige overheidsregulering.

Het werkelijke voorspel tot de huidige ontwikkeling naar een duaal bestel is ei­
genlijk pas vanaf 1986 te situeren en opnieuw was er sprake van een serie typisch 
Nederlandse politieke compromissen.

Vreemd genoeg stond daarbij de totstandkoming van de Mediawet van 1987 
(als opvolger van de Omroepwet) slechts op beperkte wijze centraal. Belangrijker 
waren de afspraken in het Regeerakkoord tussen CDA en VVD in juli 1986. Daar­
in werd vastgesteld, dat onder bepaalde voorwaarden (o.a. samenwerking met uit­
gevers) twee of drie bestaande omroeporganisaties uit het bestel zouden kunnen 
treden om commercieel te worden. Tegelijk werd als onderdeel van het politieke 
compromis een derde televisienet geïntroduceerd, waarmee aan drie interessen 
kon woorden voldaan: meer ruimte voor de ‘geprofileerde’ omroepen (Ned. 1), 
meer ruimte voor de culturele lobby (Ned. 3) en een anticipatie op een commer­
cieel avontuur van de belangrijkste omroepen op Nederland 2 (AVRO, TROS, 
Veronica, samen de zg. ATV-groep). Dat alles sloot ook goed aan bij de wens van 
de reclamelobby om meer mogelijkheden voor televisiereclame te krijgen (zeker 
nu overal in Europa was gebleken dat internationale stations als SKY en Super 
geen interessant publiek weten te trekken) (zie ook tabel 1).

Van de Mediawet (waarin geen mogelijkheid voor commerciële omroep is 
voorzien) is eigenlijk alleen de verzelfstandiging van het Facilitaire Bedrijf van de 
NOS (in NOB) relevant voor de totstandkoming van een duaal bestel. Naast ande­
re redenen zou die verzelfstandiging de uitgangspositie voor publieke en commer­
ciële omroep na een mogelijke splitsing vergemakkelijken.

De afloop is bekend: AVRO, TROS en Veronica vormden met Elsevier, Pers­
combinatie, Telegraaf en VNU de ATV-EPTV-combinatie. Toen echter puntje bij 
paaltje kwam en deze combinatie een uitgewerkt plan voor commerciële omroep 
aan het kabinet aanbood, werd het door premier Lubbers (die al bij het Regeerak­
koord over een ‘lege huls’ sprak) op de lange baan geschoven. Meteen viel ATV- 
EPTV uiteen en kwam er een aantal nieuwe initiatieven al dan niet via de zoge­
naamde U-bochtconstructie naar voren: Véronique, TV 10, Oranje TV, TVN, Fa- 
milienet, enz., waarvan alleen de eerste twee (niet geheel toevallig ook degenen 
met een relatie met de twee ex-piraten in het officiële bestel: Veronica en TROS) 
levensvatbaar bleken. Via de al voor commerciële radio beproefde weg van feite­
lijke uitzending (van satelliet naar kabel) van een Nederlands programma vanuit 
het buitenland en gesteund door regelgeving van Raad van Europa en EG, dacht 
men het verbod op commerciële omroep in Nederland te kunnen omzeilen. Na een 
reeks van juridische procedures bleek alleen (CLT/RTL-)Véronique voldoende 
‘buitenlands’ om te kunnen voldoen aan de toelatingsregels voor de Nederlandse

370



J. Servaes en L. Heinsman: Omroeporganisatie en overheidsbeleid

kabel, waaraan in Nederland -  in tegenstelling tot België -  wel degelijk de hand 
wordt gehouden.

Nadat Véronique ook nog binnen een paar maanden een akkoord wist te berei­
ken met onafhankelijk producent Joop van den Ende, wiens (via de publieke om­
roep populair geworden) produkties de basis hadden moeten vormen voor het suc­
ces van TV10, lag het resultaat vast: Nederland had een duaal omroepbestel met 
een krachtige commerciële poot. Zo krachtig zelfs dat het ondertussen in ‘RTL4’ 
omgedoopte net in het algemeen meer publiek (en daarmee reclame-inkomsten) 
trekt dan elk van de afzonderlijke publieke netten en daarmee ‘marktleider’ is (zie 
tabel 1).

Door de steeds groter geworden afhankelijkheid van reclame-inkomsten is de 
publieke omroep nu ook daadwerkelijk in zijn financiële basis bedreigd. Daarbij 
is het een schrale troost dat het afkalven van het publieksaandeel van 80-85% naar 
50-55% voor Nederland 1,2 en 3 samen, vergeleken met veel andere publieke om­
roepen in Europa (nog) geen slecht figuur slaat. De voornaamste oorzaak daarvan 
ligt echter in een jarenlange voorbereiding door de al gememoreerde interne com­
mercialisering van de Nederlandse omroep.

Macht en/of onmacht van de politiek -  Daarom kan gesteld worden dat de keuze 
van het verzuilde organisatiemodel voor de omroep gedurende de afgelopen zestig 
jaar nooit onomstreden is geweest, niet in de samenleving en niet binnen de over­
heid.

Tegen deze achtergrond heeft het overheidsbeleid ten opzichte van de omroep 
altijd twee gezichten gekend. Het meest bekende is dat van de twee grootste poli­
tieke formaties in het parlement, christen- (CDA) en sociaal-democraten (PvdA), 
die steeds -  de eerste meer van harte dan de tweede -  in meerderheid het bestaande 
omroepbestel gesteund hebben. Ook in de toekomst zijn wezenlijke veranderin­
gen in de positie van de publieke omroep niet denkbaar zonder steun vanuit deze 
dominante politieke krachten. De andere politieke stromingen doen maar zijde­
lings mee. De liberale VVD was bij voorbeeld lang verdeeld tussen voorstanders 
van een commerciële en van een nationale omroep.

De minder zichtbare visie van de overheid op de omroep is die van de uitvoeren­
de macht, van passerende bewindspersonen en vooral van honkvaste ambtenaren.

De macht van de particuliere omroeporganisaties die in het verzuilde model 
besloten ligt, betekent tevens de onmacht van de politiek. Dat heeft vaak tot aanva­
ringen geleid tussen omroeporganisaties en het ministerie. Daarom stelt Bardoel 
(1991:47): ‘Zestig jaar Nederlandse compromispolitiek in de omroep heeft er im­
mers toe geleid dat inmiddels elementen van elk denkbaar omroepmodel -  na(ast) 
verzuild ook nationaal en commercieel -  in het huidige omroepbestel aan te treffen 
zijn. In een monopoliesituatie is zo’ n mengmodel wellicht geen slechte oplossing, 
maar in een concurrentiesituatie met commerciële omroep, zo is de overweging,

371



372

Tabel I: Kijktijdverdeling in Vlaanderen (VL), Nederland (NL) en Wallonië (W) per zender (in %) bij de gehele steekproef. Tijdvak: 18.00 - 24.00 uur.

Zenders
1980 1985 1988 1989 1991

VL NL VL NL W W VL NL VL NL
BRTN 1 55,8 3,0* 51,4 5,0* 22,5 1,8 25,7 2,0
BRTN 2 6,7 7,9 9,0 2,0 4,1 1,0
VTM 27,4 38,1
RTBF 1 3,8 2,5 37,0 20,0 1,6 1,2
RTBF 2 0,5 0,5 6,0 5,0
RTL-TVi 2,2 3,3 14,0** 27,0** 1,5
NED 1 10,2 37,0 17,9 50,0 6,6 28,7 3,8 22,4
NED 2 13,3 52,0 6,1 34,0 9,5 38,8 4,3 23,0
NED 3 1,0 10,4 1,3 10,2
RTL 4 28,0
BBC 1,2 1,5 1,1 0,9
BBC 2 0,7 0,7 0,8 0,4
ARD 2,0 3,0 1,8 4,0 3,0 1,4
ZDF 1,9 4,0 1,5 4,0 1,2 2,1 7,1 0,9
WDR 0,4 1,0 0,3 1,0 0,5 0,4
TF 1 1,7 1,6 19,0 17,0 3,2 2,5
A 2 1,1 1,9 17,0 11,0 1,6 1,1
FR 3 0,9 0,7 7,0 6,0 2,6 1,7
RTL+
Sky 3,0
Super
MTV 0,3 0,3
Eurosport 1,7 0,8
Overige 
(incl. video) 0,3 2,6 14,0 11,9 8,7 7,6 6,8
Tot. Buitenl. 37,5 11,0 40,7 17,0 43,0 48,0 41,1 22,1 32,3 44,0
Totaal 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0

* Cijfers van het eerste en tweede kanaal zijn per zender samengeteld
** Cijfers voor RTL-TVi en RTL zijn samengeteld 
Bronnen: KLO-diensten van BRTN, NOS en RTBF

SG 
92/5-6 

(jg 
X

X
X

IX
)



J. Servaes en L. Heinsman: Omroeporganisatie en overheidsbeleid

levert dat wellicht geen ideale startpositie op’. De feitelijke macht lag dus bij de 
omroepzuilen?

De omroepzuilen op sterven na dood? -  Hiermee is echter nog geen einde aan het 
voortbestaan van de omroepzuilen gekomen, die ondertussen reeds op een traditie 
van bijna zeventig jaar kunnen bogen. Zowel het Regeerakkoord, dat de basis 
vormde voor de najaar 1989 gevormde CD A/PvdA-coalitie, als het op 26 oktober
1989 (drie weken na de eerste uitzending van Véronique!) gepubliceerde ontwerp 
Wetsvoorstel Commerciële Omroep spaart op typisch Nederlandse wijze de kool 
en de geit. De politiek laat het nemen van beslissingen over aan de omroep.

Allereerst wordt er niet gekozen voor herverdeling van het aantal beschikbare 
zenders, maar voor verdere uitbreiding. Dat wil zeggen, de bestaande omroepen 
houden hun drie televisie- en vijf radionetten en de toekomstige commerciële om­
roepen kunnen daarnaast via de kabel en via ‘restfrequenties’ proberen de Neder­
landse kijker en luisteraar te bereiken. Het relatief toch al grote aantal kanalen in 
Nederland wordt alleen maar verder uitgebreid.

Ten tweede blijft de publieke omroep zowel gefinancierd uit kijk- en luistergel­
den (die bovendien nauwelijks of niet stijgen) als uit reclamemiddelen (STER).

En in de derde plaats krijgen de bestaande omroepverenigingen langdurige 
zendmachtigingen in het vooruitzicht gesteld, zodat het Nederlandse omroepmo- 
del in belangrijke mate gehandhaafd lijkt. Door de gekozen fasegewijze herzie­
ning van de mediawetgeving is de portée van zo’n concessiestelsel voor de pu­
blieke omroep niet duidelijk. Zeker niet gezien de zeer ingrijpende voorstellen tot 
wijziging van de publieke televisie (en daarmee van de hele publieke omroep) die 
tegelijkertijd in Hilversum zelf ontwikkeld worden.

Dat de omroepverenigingen (nog) geen stille dood zijn gestorven, heeft naast 
met het voortbestaan tot op de dag van vandaag van niet onbelangrijke restanten 
van verzuiling (óók op een aantal andere maatschappelijke terreinen) en met de 
overlevingsstrategieën van grote maatschappelijke organisaties als de Nederland­
se omroepen, dus vooral te maken met politieke beslissingsprocessen -  of juist het 
ontbreken daarvan. Daarom nam de omroep zelf het initiatief.

De opdracht die het onderzoeksbureau McKinsey & Company medio 1990 van 
het NOS-bestuur (ondersteund door de minister van WVC) kreeg, kan in dit kader 
worden gesitueerd. In tegenstelling tot veel interpretaties (met name in de pers) 
had McKinsey niet de taak een nieuw omroepbestel (of zelfs maar een nieuw tele- 
visiebestel) te ontwerpen, maar enkel het doen van aanbevelingen voor maatrege­
len gericht op verbetering van de aantrekkelijkheid van de programma’s van de 
drie Nederlandse televisienetten. Randvoorwaarden als behoud van drie televisie­
zenders voor de publieke omroep, de handhaving van een systeem van extern plu­
ralisme gebaseerd op omroepen met leden, het slechts beschouwen van een verho­
ging van de omroepbijdrage als een laatste toevluchtsmogelijkheid, enzovoort,

373



SG 92/5-6 (jg XXXIX)

beperken de relevantie van de uitkomsten dan ook sterk. Toch lijkt het erop dat de 
aanbevelingen het historisch gegroeide Nederlandse omroepsysteem op den duur 
wezenlijk zullen aantasten.

Aan de ene kant kan worden geconcludeerd dat de geformuleerde aanbevelin­
gen de algemene ‘publieke dienstverlening’-uitgangspunten niet aantasten (volle­
dig programma-aanbod en dergelijke), de externe pluralisme-idee (inclusief de sa- 
menwerkings- en aanvullingstaak van de NOS) handhaven en uit blijven gaan van 
een gemengde financiering (kijk- en luistergelden en reclame-inkomsten). Aan de 
andere kant worden voorstellen gedaan voor een verbetering van de concurrentie­
positie met RTL4 en voor een verhoging van de efficiëntie, die zich voornamelijk 
concentreren op een nieuwe en andere indeling van de bestaande netten door de 
bestaande omroepen.

Dat lijkt dus een (zoveelste) aanpassing van het oude model: een betere coördi­
natie en meer samenwerking. De adder onder het gras is echter dat die vergroting 
van de samenwerking niet in eerste instantie geschiedt via het bestaande samen­
werkingsorgaan, de NOS, maar via een samenwerking en op den duur een samen­
gaan, een fusie van omroepen per net.

Maar als deze weg van integratie per net werkelijk zal worden begaan, dan is 
daarmee ook het laatste restje van het Nederlandse zuilenmodel verdwenen en 
blijft een structuur over die ook in andere Europese landen niet ongebruikelijk is 
van de publieke omroep met twee of drie netten. Daarbij is het de vraag of dit nu 
wel op een gecoördineerde wijze zal kunnen worden vastgesteld en of de interne 
concurrentie werkelijk kan worden uitgebannen uit het bestel (en er niet juist een 
concurrentie tussen de netten ontstaat, in plaats van tussen de omroepen).

Immers, het in april 1992 hierover genomen (meerderheids)besluit in het NOS- 
bestuur biedt te veel vraagtekens om te concluderen dat een dergelijk proces zich 
ook daadwerkelijk en binnen een redelijk korte termijn zal kunnen voltrekken. Zo 
vormt de EO een wel zeer vreemde eend in de bijt in het amusementsnet van TROS 
en VOO. Belangrijker is echter de vraag hoever het samengaan van de NOS (de 
gezamenlijkheid!) kan gaan met VARA en VPRO op het derde net. TROS en VOO 
lijken voorlopig toch te kiezen voor een toekomst binnen een al dan niet ‘gediffe­
rentieerd’ publiek stelsel.

3. België

Culturele ‘apartheid’ -  Het Belgische cultuur- en mediabeleid kan omschreven 
worden als aangetast door een ‘kanker’ -  meestal aangeduid als improvisatie, ver­
zuiling en partijpolitiek geknutsel -  die geheel de politieke cultuur en het maat­
schappelijke leven aanvreet (zie Deleu 1987; Reynebeau 1988; Servaes 1987). 
Wie dacht dat dit een typisch Belgisch fenomeen was, moet sinds de regionalise­
ring van de cultuur vaststellen dat ook de Vlaamse bewindslieden in hetzelfde bed­

374



J. Servaes en L. Heinsman: Omroeporganisatie en overheidsbeleid

je ziek zijn. In theorie beroept men zich op het zogenaamde Cultuurpact (of de wet 
van 16 juli 1973), dat waarborgen inhoudt voor alle ideologische en filosofische 
strekkingen op basis van een politieke verdeelsleutel.5 Maar in de praktijk merkt 
men dat de aan de macht zijnde coalitie -  waarbij de christendemocratische CVP 
steeds een van de bepalende partners is geweest -  het laken naar haar kant poogt 
te trekken. Dit zowel op structureel (b.v. de benoemingspolitiek) als inhoudelijk 
(b.v. de objectiviteitsdiscussie, of het sinds maart 1982 van kracht zijnde nieuwe 
stelsel van regeringsmededelingen) gebied. Ook kenmerkt het overheidsbeleid 
zich door een zekere behoudende reflex ten aanzien van cultuur. Het zou haar taak 
moeten zijn om alle culturele uitingen in gelijke mate aan bod te laten komen. In 
werkelijkheid ondersteunt ze echter deze cultuurvormen die voldoen aan kwali­
teitsstandaarden uit een intellectuele cultuurtraditie, en worden uitingen van po­
pulaire massacultuur aan de vrije markt overgelaten. De zogenaamde culturele 
pluriformiteit wordt daarom voornamelijk in partijpolitieke en traditionele cul­
tuuropvattingen vertaald.

Bovendien kan België aangeduid worden als een land dat geleidelijk op weg is 
naar een gefederaliseerde staatsstructuur. De gewestvorming van augustus 1980 
heeft echter niet alleen de communautarisering, maar tevens de complicering van 
het Belgische mediabeleid versterkt. De voogdij over de omroep berust bij voor­
beeld bij de Vlaamse en Franse ministers van Cultuur, die tot de gewestregeringen 
behoren, terwijl technische kwesties een nationale materie gebleven zijn. Tevens 
merkt men dat het beleid in de respectieve gemeenschappen verschillend gevoerd 
wordt. Deels omwille van de verschillende politieke structuur (Wallonië: overwe­
gend socialistisch-vrijzinnig, in Vlaanderen: overwegend liberaal-katholiek), 
deels omwille van externe factoren (b.v. de invloed van de commerciële RTL-TVi 
op Franstalig België dwingt de RTBF tot andere beleidsopties dan de BRTN), zijn 
beide gemeenschappen ook op het terrein van het mediabeleid uit elkaar aan het 
groeien.

Hoewel de scheiding van de nationale omroep in twee gemeenschapsomroepen 
(de Omroepwet van 18 mei 1960) een eerste aanzet in de richting van een culturele 
autonomie van de twee gemeenschappen inluidde, kan men stellen dat met de om- 
roepdecreten van 12 december 1977 (voor de RTBF) en 28 december 1979 (voor 
de BRTN) beide omroeporganisaties pas volledig autonoom werden.

De politieke bevoegdheid omtrent het omroepbeleid is daarmee echter niet aan 
de respectieve gemeenschappen toevertrouwd. Zelfs niet toen deze, na de staats­
hervorming van 1980, over een eigen deelregering en deelparlement konden be­
schikken. Tot nader order worden de bevoegdheden over het omroepbeleid, sinds 
de herziening van de grondwet in december 1981, als volgt verdeeld over de natio­
nale en gemeenschapsoverheden:
1. De nationale overheid blijft bevoegd voor de technische en financiële aspecten 
van het omroepbeleid (b.v. beheer en ontwikkeling van de kabelnetwerken en ver­

375



SG 92/5-6 (jg XXXIX)

deling van de zendfrequenties), en de zogenaamde overheidsmededelingen.
2. De gemeenschappen zijn verantwoordelijk voor de culturele, zeg maar de meer 
‘inhoudelijke’ facetten van het omroepgebeuren. Zij kunnen regionale en lokale 
televisieverenigingen erkennen en op de kabel toelaten, of radio-omroepen een 
uitzendvergunning verlenen. Deze taakverdeling is echter noch waterdicht noch 
probleemloos.

Ten eerste, op het algemene politieke forum staat de geografische afbakening 
tussen de twee gemeenschappen nog steeds ter discussie. Het tweetalige hoofdste­
delijke gebied Brussel is voor de materies waarvoor de gemeenschappen bevoegd 
zijn een soort vrijstaat waar de afspraken en decreten die de beide gemeenschap­
pen afzonderlijk met elkaar maken op elkaar botsen en op een weinig consequente 
manier opgelost worden. Zo heeft de lokale televisie in Brussel lange tijd op een 
Vlaams veto gestoten omdat de Vlaamse regering, in tegenstelling tot de Waalse, 
geen wettelijke regeling voor lokale gemeenschapstelevisie had uitgewerkt.

Ten tweede heeft deze taakverdeling tussen nationale overheid en gemeen- 
schapsoverheden tot gevolg dat de ‘culturele’ autonomie waarover deze laatste 
formeel beschikken in feite een inhoudsloze bevoegdheid wordt, daar de techni­
sche instrumenten om dit beleid waar te maken niet tot haar beschikking staan. Het 
hoort bij voorbeeld nog steeds tot de bevoegdheid van de nationale regering om de 
frequenties voor radio en televisie toe te wijzen en de technische eisen, die aan ka- 
beldistributiebedrijven worden gesteld, te bepalen. Behalve politieke zijn er ook 
financiële en intemationaal-juridische (zie Dhondt e.a. 1988; Voorhoof 1991) re­
denen die een ‘oplossing’ van dit bevoegdheidsconflict bemoeilijken.

Cultureel gezien ligt België op een kruispunt van de Germaanse en Romaanse 
‘beschaving’. Wie in België woont of er langdurig verblijft, kan moeilijk tot een 
andere conclusie komen dan dat deze confrontatie tussen twee megaculturen nau­
welijks tot een symbiose of harmonieuze integratie heeft geleid. Zowel voor bui­
tenlanders als de inwoners van het koninkrijk België zelf lijken de verschillen op­
vallend sterker geprofileerd dan de gemeenschappelijke kenmerken. Van een Bel­
gische culturele of nationale identiteit is er dan ook nauwelijks sprake.6

Op het vlak van de audiovisuele cultuur geven de Franstalige en Vlaamse televi­
sieprogramma’s bij voorbeeld uiting van een verschillende beeldcultuur. Nieuws­
uitzendingen worden boven en onder de zogenaamde taalgrens verschillend ge­
presenteerd. Waalse ontspanningsprogramma’s zijn visueel en gevarieerd, terwijl 
Vlaams amusement en humor eerder verbaal is. Ook in reclameclips is dit verschil 
merkbaar. Het Vlaamse televisiepubliek reageerde dan ook eerder negatief op 
door Franstalige reclamebureaus geproduceerde reclamespots voor nationale in­
stellingen als de Nationale Loterij. Beide taalgemeenschappen tonen weinig inte­
resse in eikaars televisieprogramma’s. Vlamingen kijken zelden of nooit naar de 
Franstalige RTBF, en omgekeerde kijken Walen nog minder naar de uitzendingen 
van de Vlaamse BRTN (zie tabel 1). Dat het kijkgedrag voornamelijk taal- en cul­

376



J. Servaes en L. Heinsman: Omroeporganisatie en overheidsbeleid

tuurgebonden is blijkt overduidelijk uit kijkcijfers. Meer dan 90% van de bevol­
king is aangesloten op het kabelnet en kan zodoende ten minste 16, vaak meer dan 
25 televisiezenders ontvangen. Uit de in tabel 1 opgenomen cijfers blijkt evenwel 
dat slechts weinig Vlamingen naar niet-Nederlandstalige programma’s kijken. De 
overgrote meerderheid van de Vlamingen kijkt voornamelijk naar BRTN- en 
VTM-programma’s, in tweede instantie naar de Nederlandse zenders; terwijl Wa­
len haast uitsluitend op de RTBF, RTL-TVi en andere Franstalige omroepen af­
stemmen. Uitzondering dient gemaakt voor populaire sportprogramma’s (vooral 
voetbal) en in mindere mate films. In die gevallen wordt over de taalgrenzen heen 
gekeken (voor meer informatie, zie o.a. Biltereyst 1992; Glimmerveen 1990; 
Heinsman en Servaes 1991; Van Poecke en VanderBiesen 1991).

Vlaanderen: De introductie van commerciële televisie om politieke redenen -  In 
tegenstelling tot Nederland is de commerciële televisie in Vlaanderen er niet on­
der economische, maar politieke druk gekomen. Reeds in de jaren zestig werd 
door de traditionele partijen geklaagd over het vermeende gebrek aan objectiviteit 
in de BRT-berichtgeving. Uitgebreid onderzoek toonde nochtans aan dat er van de 
beweerde systematische vertekening weinig of geen sprake is. Uit marktonder­
zoek blijkt bovendien dat de gemiddelde Vlaming best tevreden is met het objecti- 
viteitsgehalte van het omroepnieuws (44% vindt het nieuws meestal/altijd objec­
tief, 29% soms/meestal partijdig en eenzijdig en 25% heeft geen mening) (Fordyn 
1986). Verhoudingen die ook voorde commerciële omroepen in de VSA worden 
vastgesteld. Niettemin werd in 1981, in het Regeerakkoord tussen de Christende­
mocratische Volkspartij CVP en haar liberale coalitiepartner PVV, een commer­
ciële omroep in handen van de pers als alternatief naar voren geschoven. In dit Re­
geerakkoord en het daaropvolgende Koninklijke Besluit van 20 augustus 1981 
werd het kader geschapen voor de toelating van een privé-omroep. Twee concrete 
factoren lagen aan dit besluit ten grondslag: vooreerst het feit dat RTL, een buiten­
landse commerciële omroep, in Wallonië reeds een macht van betekenis was ge- 
worden;en, ten tweede, de wildgroei aan zogenaamde ‘vrije radio’s’, een sinds het 
midden van de jaren zeventig opkomende beweging van illegaal opererende loka­
le radiostations.

Op ten minste drie punten betekende de regelgeving die omstreeks 1980 werd 
opgesteld7 een breuk met het verleden: in de eerste plaats werd het einde van de 
monopoliepositie van de publieke omroep en de komst van een ‘niet-openbare 
omroep’ ingeluid; ten tweede werden, naast omroepen voor hele taalgemeen­
schappen, ook kleinschalige lokale omroepen toegelaten; en ten derde kwam er 
voor het eerst afzonderlijke regelgeving voor radio en voor televisie.

De Vlaamse zakenwereld is slechts schoorvoetend gevolgd. Zowel vanuit de re­
clame- en adverteerdershoek, als vanuit persmiddens werd aanvankelijk uiterst 
negatief gereageerd. Voor de eerste groep bleef reclame op de BRTN te verkiezen

377



SG 92/5-6 (jg XXXIX)

boven een nog op te richten commerciële zender. Bij de BRTN zit het publiek, re­
deneerde men, en bovendien zal de nieuwe omroep niet alleen met kinderziekten, 
maar ook met buitenlandse stations moeten kunnen concurreren.

De pers was intern verdeeld. Vooral de christendemocratische De Standaard- 
groep voelde er niets voor om in een onzeker financieel avontuur meegesleurd te 
worden. Anderen zaten in geldnood, maar vreesden terzelfder tijd dat een reclame- 
zender nog meer geld uit de perssector zou wegzuigen. Naar Nederlandse normen 
is de Vlaamse reclamemarkt ‘onderontwikkeld’. Met de invoering van etherrecla­
me verwachtte men slechts een lichte stijging. Terecht: de pers, en vooral de fami­
lie- en vrouwenbladen, zijn er van 1988 tot 1990 behoorlijk op achteruitgegaan 
(zie tabel 2). Daarom eiste de pers garanties van de regering: een meerderheids- 
aandeel voor de Vlaamse uitgevers en een reclamemonopolie voor de VTM. Erg 
‘liberaal’ kunnen zulke waarborgen niet genoemd worden. Doel is niet het open­
gooien van de markt, maar het herverdelen van de koek. Dat bleek ook de mening 
te zijn van de ‘liberale’ Europese Commissie, die meende dat het Vlaamse Decreet 
in strijd is met het EG-verdrag, met name met betrekking tot het reclamemonopo­
lie, de verplichte meerderheidsparticipatie, het verplicht aandeel Vlaamse pro- 
dukties, enz. (zie Voorhoof 1991).

Wallonië: De lange arm van RTL -  De komst van de Vlaamse commerciële televi­
sie VTM op 1 februari 1989 werd dan ook voorafgegaan door het commerciële 
Franstalige televisiestation RTL-TVi, dat reeds op 5 juni 1987, zowel via de kabel 
als ether, van start ging. Dit in tegenstelling tot VTM, dat uitsluitend via kabelnet­
ten in Vlaanderen (inclusief Brussel) kan ontvangen worden.

Dit is niet het enige verschil op omroepgebied tussen Vlaanderen en Wallonië. 
Terwijl het uitzenden van reclame in Vlaanderen strikt gescheiden is en VTM het 
alleenrecht heeft, zenden in Wallonië zowel de RTBF als RTL-TVi reclame uit. 
Bovendien coördineren beide Franstalige omroepen de advertentiewerving. Het 
bedrijf TVB8 werft reclame voor zowel de publieke als de commerciële omroep. 
De televisiereclame in Wallonië is aan een groot aantal regels gebonden. Zo is er 
voor beide omroeporganisaties een financiële verdeelsleutel bepaald. De RTBF 
mag maximaal 25 procent van zijn totale jaarinkomen uit reclame halen. Ook is er 
een compensatieregeling voor de pers uitgewerkt.

Dit betekent evenwel niet dat RTL-TVi welvarender is dan het Vlaamse com­
merciële televisiestation VTM. Terwijl VTM bij decreet het monopolie op recla- 
me-inkomsten heeft, ziet RTL-TVi een groot deel van de potentiële reclame-in- 
komsten wegvloeien naar de RTBF enerzijds, en buitenlandse zenders als het 
Franse TF1 anderzijds, dat ook op de Franstalige Belgische markt reclame werft.

Tot slot kan daar voor de publieke omroep RTBF nog aan toegevoegd worden 
dat de Waalse politieke partijen haar blijkbaar meer genegen zijn dan dat voor de 
Vlaamse politiek met betrekking tot de BRTN het geval is. Niet alleen stelt de

378



379

Tabel 2: Reclamebestedingen in België (x BFR min) en Nederland (x Fl. min)

MEDIA 1985
BELGIË

1988 1989 1990
PERS

Dagbladen 4.654 6.533 6.196 5.971
Weekbladen 1.881 2.418 2.609 2.625

Familiebladen 2.430 3.374 3.106 3.037
Vrouwenbladen 2.505 3.858 2.852 2.282
Andere bladen 1.345 2.090 2.261 2.280

TOTAAL 12.815 18.272 17.023 16.195
BIOSCOOP 283 444 435 462
BUITENRECLAME 2.452 3.918 4.396 4.494
OMROEP

Radio 262 535 519 717
T.V.

RTBF 174 357
RTL-TVi* 2.502 3.360 8.337 10.739

VTM 4.189 5.579
BRTN 128

Lokale TV 18
TOTAAL 2.938 4.398 13.045 17.035

SPONSORING
RECHTSTR. RECL.
KABELKRANTEN
ADRESBOEKEN
TOTAAL 18.488 27.046 30.710 32.609

* Reclame-inkomsten van RTL en RTL-TVi zijn samengeteld 
Bronnen: M.M. (ex AAS) en VEA

NEDERLAND
1985 1988 1989 1990

3.367 3.895 4.192 4.676
11 12 14 14

391 564 631 347

407 590 669 830

1.588 2.119 2.273 2.327
16 64 40

149 178 186
5.764 7.345 8.021 8.831

J. Servaes 
en 

L. H
einsm

an: O
m

roeporganisatie 
en 

overheidsbeleid



SG 92/5-6 (jg XXXIX)

Waalse gemeenschapsraad meer financiële middelen ter beschikking van de 
RTBF, maar tevens bemoeit de Waalse politiek zich minder met de inhoud van de 
RTBF-programma’s en programmering. Zo kent men op de RTBF het verschijn­
sel van de zogenaamde ‘uitzendingen door derden’ niet, en worden programma’s 
in regionale min of meer autonoom opererende produktiecentra aangemaakt, zo­
dat centralistische betutteling minder makkelijk mogelijk is.

4. Conclusies

De verschillen en overeenkomsten tussen het Belgische (Waalse en Vlaamse) en 
Nederlandse cultuur- en omroepbeleid kunnen als volgt samengevat worden:
1. Zowel het Belgische als Nederlandse omroepstelsel is ontstaan op basis van het 
zogenaamde zuilensysteem. Terwijl daar in België om politieke redenen van afge­
stapt is, is het zuilensysteem in Nederland, ook om politieke redenen, in stand ge­
bleven. Omgekeerd is de rest van de Nederlandse maatschappij evenwel ‘ont- 
zuild’, terwijl Vlaanderen en Wallonië grotendeels verzuild zijn gebleven. Ge­
volg: de filosofie van het interne pluralisme op programmatisch gebied bij de 
BRTN en RTBF, en een extern pluralisme bij de Nederlandse omroep.
2. Daarbij komt dat het cultuur- en mediabeleid zeker géén prioritaire behandeling 
gekregen heeft van de Belgische of Vlaamse overheid. De Nederlandse overheid, 
daarentegen, heeft op actieve en expliciete wijze (via Omroep- en Mediawet) wil­
len bijdragen aan de vormgeving en invulling van de omroep. Toch is men steeds 
achter de ontwikkelingen aangelopen. Bovendien hebben de partijen in de ver­
schillende coalitieregeringen steeds hun relaties en verwantschappen met (de be­
langen van) bepaalde zendgemachtigden een rol laten spelen in hun beleidskeu­
zes, waarbij dan meestal ook nog sprake was van compromissen. De Belgische po­
litiek, daarentegen, heeft ondertussen de problematiek in hoge mate op zijn beloop 
gelaten. Het uiteindelijk resultaat blijft evenwel nagenoeg gelijk: beide overheden 
hebben slechts een korte-termijnvisie ontwikkeld die vooral rekening hield met de 
‘interne’ of nationale aangelegenheden.
3. Een derde constatering kan zijn dat in Nederland het pleidooi voor commerciële 
omroep vooral vanuit de problematiek van de reclame (wegvloeiende reclamegel­
den e.d.) is benaderd en veel minder dan in andere landen (met inbegrip van Vlaan­
deren) vanuit de noodzaak tot liberalisering, tot doorbreking van informatiemono­
polies of tot vergroting van de vrijheid van meningsuiting. In tegendeel, de nadruk 
op de gevolgen voor de advertentiemarkt heeft in Nederland vooral ook geleid tot 
compromissen met de uitgeverswereld. In Wallonië daarentegen, werd de com­
merciële omroep van buitenaf geïntroduceerd; in Vlaanderen vanuit politiek on­
behagen.
4. Ten vierde kenmerkt het overheidsbeleid zich door een zekere behoudende re­
flex ten aanzien van cultuur. Het zou haar taak moeten zijn om alle culturele uitin­

380



J. Servaes en L. Heinsman: Omroeporganisatie en overheidsbeleid

gen in gelijke mate aan bod te laten komen. In werkelijkheid ondersteunt ze echter 
deze cultuurvormen die voldoen aan kwaliteitsstandaarden uit een intellectuele 
cultuurtraditie, en worden uitingen van populaire massacultuur aan de vrije markt 
overgelaten. Bovendien beperkt het overheidsbeleid zich tot de organisatie en de 
partijpolitieke vertegenwoordiging, maar strekt het zich niet uit tot sturing van het 
aanbod.
5. Ten slotte is de publieke omroepstructuur en ■filosofie in de loop der jaren zo­
wel structureel als programmatisch uitgehold en is men naar een ‘niet-commer- 
cieel’ commercieel systeem geëvolueerd. Zowel binnen de omroepen als op het 
niveau van de beleidsinstanties en de politiek vallen er weinig coherente beleids­
visies te noteren die aan deze ‘teloorgang van het publieke omroepbestel’ wat wil­
len of kunnen veranderen.

Noten

1. Wij verstaan ‘zuil’ in de door Staf Hellemans gehanteerde definitie: ‘Een zuil is een 
ideologisch en subcultureel geïntegreerd netwerk van meerdere, domeinspecifieke, met een 
representatiemonopolie uitgeruste organisaties, waaronder een politieke netwerkpartij’ 
(Hellemans 1990: 25).

2. In het tweetalige België dienden televisietoestellen uitgerust te zijn met zowel de zoge­
naamde PAL- als SECAM-standaard, zodat in het gehele land programma’s in beide landsta­
len konden ontvangen worden.

3. Vooral in Nederland moet daar ook expliciet de druk uit het bedrijfsleven om meer re­
clamemogelijkheden bij genoemd worden.

4. Dit proces werd nog versterkt door de koppeling van lidmaatschap en abonnement op 
een programmablad (gecombineerd met het monopolie daarop bij de omroepverenigingen). 
Dit leidde tot continue aanbiedingen van goedkope abonnementen, goedkope gidsen naast de 
normale (familie)uitgaven (KRO en AVRO) en bij de AVRO zelfs tot een fusie met het popu­
laire familieblad ‘TeleVizier’ om zo het (traditioneel relatief lage) ledental op te schroeven.

5. De ‘afspraken’ van het Cultuurpact, namelijk de bescherming van alle filosofische en 
ideologische minderheden, werden op basis van het decreet van 28 januari 1974 ook van toe­
passing op de omroep. De Raad van de Vlaamse Gemeenschap en de Conseil de la Commu­
nauté Française werden bevoegd voor culturele aangelegenheden, inclusief de (partijpolitie­
ke) benoeming van leden van de raden van bestuur. Een uitzondering vormden de onderwer­
pen ‘regeringsmededelingen’, ‘techniek’ en ‘handelsreclame’. Deze bleven voorbehouden 
aan de nationale overheid. Cfr. infra.

6. Voor een verdere uitwerking en definitie van het concept ‘culturele identiteit’, zie Hoff- 
mann-Riem (1987) en Servaes (1989).

7. Het betreft hier met name de wet betreffende de radioberichtgeving van 30 juli 1979; het 
Koninklijk Besluit van 20 augustus 1981 ; het decreet van 8 september 1981 voor de Fransta­
lige gemeenschap; en het decreet van 6 mei 1982 voor de Vlaamse gemeenschap.

8. TVB is opgericht door de Régie Media Belge (RMB), die voor de publieke RTBF het 
reclamebeleid voert, en door het bedrijf Information et Publicité Belgique (IBP), de Belgi­
sche dochter van de IP-groep (CLT/RTL) die reclame werft voor commerciële omroepen in 
Europa (dus ook voor RTL4).

381



SG 92/5-6 Qg XXXIX)

Geraadpleegde literatuur

Bardoel, J., J. Bierhoff, B. Manschot en P. Vasterman (1975), M arges in de media. Het ver­
broken kontakt tussen omroep en publiek. Het Wereldvenster, Baam.

Bardoel, J. (1991), ‘ “ Na de zondvloed” . Publieke omroep in een commerciële context’. In: 
L. Heinsman en J. Servaes (red.) (1991), Televisie na 1992. Perspectieven voor de 
Vlaamse en Nederlandse omroep. Acco, Leuven.

Biltereyst, D. (1992), ‘Fictie op de Vlaamse televisie: een kwantitatief onderzoek van het 
aanbod, de programmering en de consumptie’. Communicatie 21,4, p. 1-20. 

Burgelman, Jean-Claude (1990), Omroep en Politiek in België. BRT, Brussel.
Collins, R. (1990), Satellite Television in Western Europe. John Libbey, Londen.
Deleu, Jozef (1987), De pleinvrees der kanunniken. Kritak, Leuven.
De Vos, P. (1982), ‘LTnformation a la RTBF: avantages et inconvénients du pluralisme’. 

Revue de l ’UER, 3/4.
Dhondt, P., J. Drijvers en J. Servaes (1988), ‘Televisie zonder grenzen: Commercie of Cul­

tuur?’ In: L. Heinsman en J. Servaes (red.) (1988), Hoe nieuw zijn de nieuwe media? 
Acco, Leuven.
(1990), ‘Europa -  1st das kulturelle Femsehdilemmma programmiert?’ Media Per- 
spektiven 10.

European Television Task Force (1988), Europe 2000: What kind o f television? The Euro­
pean Institute for the Media (EIM), Manchester.
(1988), ‘L’Europe de la Communication’ (themanummer). Mediaspouvoirs, 12, okto- 
ber-december.

Fierstra, M., W. Korthals Altesen A. Nugter (1991), Vrijverkeer van informatie in Europa.
Otto Cramwinckel, Amsterdam.

Fordyn, Alex (1986), Hoe objectief is de BRT? SIRT, Brussel.
Glimmerveen, H. (1990), Omroepen in België. NOS, Hilversum.
Goffard, Vincent, (red.) (1977), ‘LTnformation. Presse et radio-télévision en Belgique’ (the­

manummer). La Revue Nouvelle 33,9.
Heinsman, L., en J. Servaes (red.) (1988), Hoe nieuwzijn de nieuwe media? Acco, Leuven. 
Heinsman, L., en J. Servaes (red.) (1991), Televisie na 1992. Perspectieven voorde Vlaamse 

en Nederlandse omroep. Acco, Leuven.
Hellemans, Staf (1990), Strijd om de moderniteit. Sociale bewegingen en verzuiling in Euro­

pa sinds 1800. Universitaire Pers, Leuven.
Herroelen, Patrick (1982), Een, tw ee ... veel? Kroniek van twintig ja a r Belgische radio en 

televisie. Acco, Leuven.
Hoffmann-Riem, W. (1987), ‘National identity and cultural values: Broadcasting safe­

guards’. Journal o f  Broadcasting & Electronic Media 31,1, winter.
Hughes, G., en D. Vines (red.) (1989), Deregulation and the future o f commercial television.

Aberdeen University Press, Aberdeen.
Jurgens, Erik (1989), ‘The Netherlands: a small cultural community as a potential victim of 

international media conglomerates’. Rundfunk und Femsehen 37,2/3, p. 264-269. 
Kessler, Martina, en Klaus Schrape (1990), ‘Femsehmarkt Westeuropa’. Media Perspek- 

tiven 1, p. 25-32.
Locksley, G. (1988), TV Broadcasting in Europe and the new Technologies. CEC, Brussel. 
McQuail, D., en K. Siune (red.) (1986), New media politics: Comparative perspectives in 

Western Europe. Sage, Londen.
Negrine, R., en S. Papathanassopoulos (1990), The internationalisation o f television. Pinter

382



J. Servaes en L. Heinsman: Omroeporganisatie en overheidsbeleid

Publishers, Londen.
Op de Beeck, Johan, (red.) (1986), Omroepen in de woestijn. De BRT discussie. Kritak, Leu­

ven.
Peelen, G. (1976), Van verlossing tot vertrossing. De ontwikkeling van het Nederlandse mas­

samedium van emancipatiemechanisme tot eenheidsworst. In den Toren, Baam.
Peasey, J. (1989), ‘Der Markt für Fernsehprogramme in Westeuropa 1988 bis 1998' .M edia  

Perspektiven 8.
Putseys, Johan (1986), ‘Radiostrijd tussen de twee wereldoorlogen’. Belgisch Tijdschrift 

voor Nieuwste Geschiedenis 12, 1-2, p. 35-60.
Reynebeau, Mare (1988), A pollo’s klacht. Over cultuur in Vlaanderen en elders. Kritak, 

Leuven.
Rowland, W., en M. Tracey (1990), ‘Worldwide Challenges to Public Service Broadcas­

ting’. Journal o f Communication 40,2, lente.
(1990), ‘Rundfunk- und Kulturpolitik in europäischen Kleinstaaten I+II’ (themanum­
mers). Medien Journal 14, 1+3.

Sepstrup, P. (1991), Transnationalization o f  Television in Western Europe. John Libbey, 
Londen.

Servaes, J. (1992), ‘Europe 1992’: The audiovisual challenge’. Gazette 49,1-2, p. 75-98.
Servaes, J., (red.) (1991), ‘Europe 1992: Impact on the Communications Environment’ (the­

manummer). Telematics & Informaties, 8, 3.
Servaes, J. (1989), ‘Cultural Identity and Modes of Communication’. In: J. Anderson (red.), 

Communication Yearbook 12. Sage, Beverly Hills.
Servaes, J., (red.) (1987), De nieuwe mecenassen. Cultuurbeleid in Vlaanderen. Kultuurle- 

ven, Leuven.
Stern (1991), The Media Scene in Europe. Gruner + Jahr, Hamburg.

(1990), ‘Televisions en Europe’ (themanummer). Mediaspouvoirs 20, oktober-decem- 
ber.

Trappel, J. (1991), Medien Macht Markt. Medienpolitik westeuropäischer Kleinstaaten. Ös­
terreichischer Kunst- und Kulturverlag, Wenen.

Truffart, F. (1991), Guide des Televisions en Europe. Mediaspouvoirs, Parijs.
Van den Heuvel, H. (1976), Nationaal o f verzuild, de strijd om het Nederlandse omroepbe­

stel 1923-1947. Ambo, Baam.
Van de Walle, Wemer (1986), Is er leven na de BRT? Soethoudt, Antwerpen.
Van Laeken, William (1979), ‘BRT-Informatie: een bewasemd vensterop de wereld’. In: Jan 

Servaes (red.), Het web van de media-business. Kritak, Leuven.
Van Pelt, Herman (1974), De omroep in revisie, Acco, Leuven.
Van Poecke, L., en W. van der Biesen (1991), ‘Programma- en nieuwsaanbod op BRT en 

VTM’. Paper Vlaams Congres voor Communicatiewetenschap, Gent.
Voorhoof, D. (1991), ‘Televisie in Europa. Het nationale omroeprecht in de marge’, ln: J. 

Servaes en L. Heinsman (red.) (1991), Televisie na 1992. Perspectieven voorde Vlaam­
se en Nederlandse omroep. Acco, Leuven.

Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (1982), Samenhangend Mediabeleid. 
Staatsuitgeverij, ’s-Gravenhage.

Witte, Els, e.a. (1986), Commerciële televisie in Vlaanderen? SIRT, Brussel.
Wolton, Dominique (1990), Eloge du grand public. Une théorie critique de la télévision. 

Flammarion, Parijs.

383


