In deze editie staat de dienstverlening van de RC Servicedesk van de
RUG centraal. Wat doet de Servicedesk en waarvoor kun je een beroep doen
op de RC Servicedesk voor ondersteuning?
Werken met de pc gaat niet altijd probleemloos, daar kan iedere
computergebruiker over meepraten. Een helpdesk zoals de RC Servicedesk
kan in dat soort gevallen uitkomst bieden. De RC Servicedesk bevindt
zich in het RC Servicecentrum op het Zernikecomplex en is het eerste
aanspreekpunt voor gebruikers van diensten die door het RC worden
aangeboden. Daarnaast voert de RC Servicedesk voor een aantal diensten
administratieve en logistieke werkzaamheden uit die direct contact met
de gebruiker vereisen.
Om een beeld te krijgen voor welke vragen en problemen u bij de RC
Servicedesk terecht kunt, volgt een overzicht in twee delen van de
diensten die door de RC Servicedesk worden ondersteund. In dit nummer
het eerste deel.
OPRIT is de internet-inbeldienst voor medewerkers en studenten
van de RUG en het hoger onderwijs en onderzoek in Noord-Nederland. Met
een abonnement op OPRIT is het mogelijk om vanaf de thuiswerkplek
toegang te krijgen tot het eigen instellingsnetwerk en internet.
Informatie over OPRIT is ook te vinden op
www.rug.nl/rc/organisatie/pictogram/archief/oprit.
Opritkabeldienst. Het Oprit-abonnement via de kabel voor
medewerkers en studenten van de RUG en het hoger onderwijs en
onderzoek in Noord-Nederland. Informatie over tarieven en voorwaarden
m.b.t. het woongebied is te verkrijgen bij de RC Servicedesk of op de
hierboven genoemde Oprit-site.
Flits. De drie studentenflats van de Stichting Studenten
Huisvesting aan de Esdoornlaan, Duindoornstraat en Kornoeljestraat in
Selwerd zijn met een glasvezelverbinding direct aangesloten op het
universiteitsnetwerk. De circa 1000 studentenkamers zijn voorzien van
een netwerkaansluiting. Meer informatie over Flits is ook te vinden op
de Oprit-site.
STING (Studenten Internet Groningen). Deze inbeldienst is
speciaal voor studenten van de RUG. Met STING is het mogelijk vanaf
elke plek met een pc en een telefoonlijn verbinding te maken met de
universitaire onderwijsvoorzieningen en internet. Er zijn geen
abonnementskosten aan STING verbonden, telefoontikken blijven wel voor
eigen rekening. Zie voor meer informatie ook www.rug.nl/rc/organisatie/pictogram/archief/sting.
Centrale identificatie / e-mailvoorziening. RUG-studenten
hebben sinds aanvang van het collegejaar 2001-2202 een centraal
RUG-account (loginnaam en password) en een centraal e-mailadres. De
RC Servicedesk is met betrekking tot deze voorziening het
aanspreekpunt voor studenten van de faculteiten Economie,
Bedrijfskunde en Ruimtelijke Wetenschappen. Daarnaast fungeert de RC
Servicedesk ook als aanspreekpunt (back office) voor lokale
helpdesken van de universiteit. Wanneer studenten niet terecht kunnen
bij hun lokale helpdesk, zoals ?s avonds en op zaterdag, is het ook
mogelijk om een beroep te doen op de RC Servicedesk. www.rug.nl/rc/organisatie/pictogram/archief/rc/servicecentrum/
Nestor. De elektronische leeromgeving van de universiteit.
Studenten en docenten kunnen met vragen over het gebruik en de
toepassing van Nestor terecht bij hun lokale helpdesk. Voor de
faculteiten Economie, Bedrijfskunde en Ruimtelijke Wetenschappen is
dat de RC Servicedesk. Buiten kantooruren is de RC Servicedesk m.b.t.
Nestor aanspreekpunt voor alle studenten en docenten.
RUG thuis-pc regeling. RUG-medewerkers kunnen tegen gunstige
voorwaarden een pc aanschaffen via de thuis-pc regeling. Jaarlijks
wordt er door het RC een actie georganiseerd waarin een aantal pc's
tegen een gunstige prijs worden aangeboden. Buiten de acties om
bestaat de mogelijkheden om een pc via het RC Servicecentrum aan te
schaffen. De helpdesk-ondersteuning van de thuis-pc regeling wordt
verzorgd door de RC Servicedesk. De RC Servicedesk is tevens de
tussenpersoon voor deelnemers aan de RUG thuis-pc regeling en de
leverancier(s) van de apparatuur. Zie ook www.rug.nl/rc/organisatie/pictogram/archief/thuispc.