
87

Ingrid de Zwarte

De rol en bijdrage van de Nederlandse 
media ten tijde van de Rwandese  
genocide: schoten de media tekort?

De rol van de westerse media in de Rwandese genocide 
van 1994 is door journalisten en wetenschappers hevig 
bekritiseerd. De media zouden het conflict niet enkel 
ernstig hebben misvat, maar ook grotendeels hebben 
genegeerd. In dit artikel onderzoekt Ingrid de Zwarte 
de berichtgeving van de Rwandese genocide in de  
Nederlandse media in de periode april tot en met juli 
1994. Aan de hand van deze casestudy toont zij aan dat 
de journalistieke verslaggeving en de rol van de westerse 
media in de Rwandese genocide wellicht complexer was 
dan de huidige historiografie veronderstelt.

Uit de bijdragen in deze speciale Groniek-uitgave is gebleken dat de his-
toricus een bijzondere maar soms ook problematische positie inneemt bij 
hedendaagse confrontaties met gewelddadigheden uit het verleden. De 
zogenoemde maatschappelijke taken van de historicus blijven aan een 
discussie onderhevig, die hoogstwaarschijnlijk nooit tot consensus leidt. 
Toch lijkt het evident dat historici ten behoeve van de samenleving de rol 
op zich moeten nemen om maatschappelijke discussies waar mogelijk met 
wetenschappelijke kennis te versterken. Bij uitingen van massaal geweld 
kunnen historici zich dan een duale rol aanmeten: zowel in het uiteenzetten 
en verklaren van het verleden als in het duiden van het heden. De verhoud-
ing tussen historici en de media is hierbij zeer interessant. Media bieden 
de academici een breed platform, maar kunnen tevens zelf het object van 
onderzoek en kritiek worden. Deze dynamische interactie tussen media en 
historici is goed zichtbaar wanneer de uitingen van massaal geweld zich in 
het heden afspelen. Want wat is de taak van de historicus met betrekking 



88

De Zwarte

tot hedendaagse uitingen van massaal geweld? Maar ook: wat is de rol van 
de media en hoe verhouden deze beide beroepsgroepen zich tot elkaar? 

Deze rol van de media in tijden van massaal geweld is wellicht nooit 
zo sterk besproken als na de Rwandese genocide, waarin van april tot en 
met juli 1994 een geschatte 800.000 Tutsi’s tezamen met 10.000 tot 30.000 
gematigde oppositie-Hutu’s werden vermoord.1 In dit artikel zal ik aan 
de hand van een casestudy naar de journalistieke verslaggeving van de 
Rwandese genocide in de Nederlandse media in de periode april tot en met 
juli 1994 aantonen hoe problematisch de positie van de media in uitingen 
van massaal geweld kan zijn, en betogen dat de rol van de media wellicht 
eveneens overeenkomsten heeft met de maatschappelijke taken van historici 
in hedendaagse conflicten.

De media en de Rwandese genocide

In 2007 publiceerde het International Development Research Centre te 
Canada de bundel The media and the Rwanda genocide. De algemene 
tendens is krachtig samengevat in een citaat op de achterzijde van het boek: 

‘The news media played a crucial role in the 1994 Rwanda genocide: local 
media fuelled the killings, while the international media either ignored or 
seriously misconstrued what was happening.’2

De kritische interdisciplinaire bijdragen in deze bundel – van zowel 
wetenschappers als journalisten – hebben dan ook uitgesproken titels als: 
“Missing the story: the media and the Rwanda genocide”, “The media’s fail-
ure: a reflection on the Rwanda genocide” en “How the media missed the 
Rwanda genocide”.3 Volgens onder anderen politicoloog Alan Kuperman 
presenteerden westerse media een totaal verkeerd beeld van het Rwandese 
conflict aan het publiek, door de initiële uitbarsting van geweld in de hoofd-
stad Kigali in april 1994 als de hervatting van een bloedige burgeroorlog 

1	 Dit aantal is gebaseerd op het verschil tussen het officiële aantal Tutsi’s voor 1994 
en het aantal Tutsi-overlevenden, Gerard Prunier, The Rwanda crisis, 1959-1994: 
History of a genocide (Londen: Hurst, 1995), 265.

2	 Allan Thompson, ed., The media and the Rwanda genocide (Londen: Pluto Press, 
2007).

3	 Linda Melvern, “Missing the story: the media and the Rwanda genocide,” in Thomp-
son, ed., The media and the Rwanda genocide, 198-210; Richard Dowden, “The 
media’s failure: a reflection on the Rwanda genocide,” in Ibidem, 248-255; Alan 
Kuperman, “How the media missed the Rwanda genocide,” in Ibidem, 256-260.



89

Historisch erfgoed

te karakteriseren. Door deze foutieve berichtgeving faalden de media in 
een van hun belangrijkste maatschappelijke taken, namelijk om te dienen 
als een ‘surrogate early-warning system’.4 De media hebben hierdoor niet 
afdoende hun overheden en beleidsmakers geïnformeerd over de urgente 
situatie in Rwanda,  niet afdoende geprobeerd aan te zetten tot militair of 
humanitair ingrijpen en het gehele conflict vanuit een apathische houding 
benaderd, totdat het te laat was.5

Naar aanleiding van bovengenoemde bundel besloot ik de Nederlandse 
journalistieke verslaggeving van de Rwandese genocide in de periode april 
tot en met juli 1994 te onderzoeken. Daarbij stond de vraag centraal of de 
Nederlandse media hebben gefaald in hun verslaggeving van het Rwandese 
conflict, door de gebeurtenissen onjuist of te beperkt te belichten, zoals The 
media and the Rwanda genocide betoogt.6 Om een grondige en tegelijker-
tijd begrensde casestudy uit te voeren, is de focus komen te liggen op twee 
grote landelijke kranten: De Telegraaf (circulatie ± 725.000; 1994) en NRC 
Handelsblad (circulatie ± 270.000; 1994), evenals het Algemeen Nederlands 
Persbureau (ANP). Deze twee kranten zijn geselecteerd op verschil in stijl en 
lezerspubliek. De Telegraaf kan worden gekarakteriseerd als een ‘populaire 
krant’, met een relatief hoog percentage amusementsbijdragen, sensatie-
stukken en een overwegend populistische schrijfstijl. NRC Handelsblad 
(NRC) is een ‘kwaliteitskrant’, met meer ruimte voor opinieartikelen en 
sociaalhistorische context. ANP is in dit onderzoek betrokken als zijnde 
het grootste Nederlandse persbureau, en daarmee een voorname bron 
voor alle andere Nederlandse media. Moderne digitale analysemethoden 
maakten het eenvoudig om de kranten en het ANP op een systematische 
en kwantificeerbare wijze te analyseren.

De verkenning van bovengenoemde drie media wees direct op een 
eerste argument tegen de eenzijdige definitie van de westerse media als 
‘falend’: in de periode tussen de vliegtuigcrash van de Rwandese president 
Habyarimana op 6 april en verovering van Kigali door de RPF op 4 juli – de 
meest gebruikelijke periodisering van de Rwandese genocide – publiceerde 
De Telegraaf 72 artikelen, NRC 114 artikelen en bracht het ANP 299 pers-

4	 Kuperman, “How the media missed the Rwanda genocide,” in Ibidem,  258.
5	 Ibidem, 256-260.
6	 Dit artikel is gebaseerd op de resultaten van mijn onderzoeksessay Between civil war 

and genocide, Dutch media coverage of the Rwanda genocide, April – July 1994, 
geschreven voor het mastervak ‘The Black Page: Genocide and Justice’ van prof. dr. 
Johannes Houwink ten Cate, Universiteit van Amsterdam, 20 juli 2012.



90

De Zwarte

berichten exclusief over Rwanda uit.7

Tussen burgeroorlog en genocide

Voor de genocide van 1994 bestond Rwanda – een klein land in het gebied 
van de Grote Meren in Centraal-Afrika – uit drie politieke identiteits-
groepen, verdeeld door traditionele sociaaleconomische verschillen: Hutu’s 
(85 procent), Tutsi’s (10 procent) en Twa’s (5 procent), traditioneel in 
hoofdzaak respectievelijk landbouwers, veehouders en jagers-verzamelaars. 
Het conflict tussen de Hutu’s en Tutsi’s was decennia voor de genocide 
ontstaan, gevoed door ruim een eeuw van kolonisatie, de revolutie van 1959 
en de daaropvolgende onafhankelijkheid van Rwanda in 1962. De eerste 
president van onafhankelijk Rwanda, Grégoire Kayibanda van de MDR-
Parmehutu-partij, sloot de Tutsi-populatie systematisch buiten de Rwandese 
samen-leving en organiseerde staatsgeorganiseerde massamoorden op de 
Tutsi’s, met als dieptepunt december 1963 en januari 1964. Dit leidde tot 
hun massale uitvlucht naar buurlanden, met name Oeganda. Kayibanda en 
de MDR-Parmehutu ontwikkelden een sterk ideologisch discours, dat de 
Tutsi’s neerzette als een buitenlandse minderheid die verantwoordelijk was 
voor ruim een eeuw van kolonisatie van de inheemse Hutu-bevolking. In de 
jaren die volgden sloot het regime in toenemende mate ook de Hutu-elite uit, 
tot Kayibanda in de vroege jaren zeventig politiek gezien volledig geïsoleerd 
was. In juli 1973 organiseerde majoor-generaal Juvénal Habyarimana een 
succesvolle coup en nam hij de presidentsfunctie over.

Ondanks beloftes omtrent oplossing van de etnische conflicten in Rwan-
da, maakte ook de Hutu-president Habyarimana de Tutsi’s tot tweederangs- 
burgers. Een aanzienlijk deel van de Tutsi-populatie verbleef in aangren-
zende landen, wachtend tot zij terug konden keren naar hun moederland. 
In 1986 vormden de Rwandese Tutsi’s in Oeganda het politieke en militaire 
Rwandese Patriottische Front (RPF). Zij hadden als hoofddoel de terug-
keer naar Rwanda, zo nodig met geweld. Tussen 1990 en 1993 woedde 
een bloedige burgeroorlog in Rwanda, met als hoofdrolspelers de RPF, 
de Hutu-oppositie en de achterban van president Habyarimana. Op 4 
augustus 1993 tekenden alle partijen het Arusha Vredesakkoord, waarbij 
een ‘Broad Based Transitional Government’ werd gecreëerd, inclusief de 

7	 Het archief van De Telegraaf is toegankelijk via het archief van de Koninklijke 
Bibliotheek; www.kranten.kb.nl; het archief van het NRC Handelsblad en van het 
ANP middels persoonlijke inlog op de eigen websites; www.nrc.nl en portal.anp.nl.



91

Historisch erfgoed

RPF. De gevechten stopten echter niet. Op 6 april 1994 convoceerden de 
presidenten van de regio Habyrimana naar een spoedbijeenkomst in Dar-
es-Salaam, en dwongen hem het vredesakkoord te implementeren. Vlak 
voor de terugkeer in Kigali werd het presidentiële vliegtuig neergeschoten, 
waarbij Habyarimana en Cyprien Ntayamira, president van Burundi, om 
het leven kwamen. Alhoewel de verantwoordelijken voor deze aanval tot 
op de dag van vandaag onbekend zijn, heropende de dood van de president 
een bloedige oorlog tussen het presidentiële leger en de verantwoordelijk 
gehouden Tutsi RPF. De oorlog en daarop volgende massamoord op de 
Tutsi’s en Hutu-oppositie kwam pas drie maanden later tot een einde, toen 
de RPF op 4 juli 1994 de hoofdstad Kigali innam.8

Het eerste persbericht van het ANP over de vliegtuigcrash kwam op 
6 april om 23.21uur, en gedurende  het verloop van het conflict zou de  
berichtgeving over Rwanda dagelijks blijven aanhouden. Veelal publiceer-
den De Telegraaf en NRC de berichten in de buitenlandsectie, maar ge-
regeld haalde Rwanda eveneens de voorpagina. Gedurende de eerste dagen  
karakteriseerden zowel NRC als De Telegraaf het conflict als de heropening 
van een ‘bloedige burgeroorlog’, waarbij de gebruikelijke verschillen in stijl 
en inhoud tussen NRC en De Telegraaf duidelijk naar voren kwamen. De 
Telegraaf concentreerde zich voornamelijk op de Belgische blauwhelmen die 
op 7 april werden vermoord en de daaropvolgende evacuatie van Belgische 
en andere westerse burgers en soldaten. NRC had meer aandacht voor de 
politieke en sociale achtergrond van het conflict. Bovendien had NRC een 
eigen correspondent ter plaatse, Koert Lindijer, wat zonder twijfel bijdroeg 
aan de kwaliteit van de berichtgeving. Slechts een dag na de vliegtuigcrash 
schreef NRC dat het conflict niet alleen Hutu tegen Tutsi omvatte, maar 
ook Hutu tegen Hutu, en dat het waarschijnlijker was dat de politici van  
Habyarimana’s regime achter de aanval zaten dan dat de RPF verantwoorde-
lijk was.9  De Telegraaf leek in deze beginfase eerder verward over de situatie, 
mede door gemengde berichten vanuit het ANP. Beide media portretteerden 
de RPF zelfs als de hoofdaanvoerder van het geweld deze eerste dagen.10 

De vroege berichtgeving in de Nederlandse media nuanceert direct 
8	 Christopher Kayumba, Jean-Paul Kimonyo, “Bystanders to the Rwandan Conflict 

& Genocide: Current state of research”, Report Ordered by The Livingstone History, 
Sweden (Kigali 2008) 2-10, via: http://www.levandehistoria.se (geraadpleegd op 8 
juni 2012). 

9	 Koert Lindijer, ‘Presidenten Rwanda en Burundi omgekomen’, NRC Handelsblad, 7 
april 1994, 4; Idem, ‘VN-militairen gedood bij gevechten Rwanda’, NRC Handelsblad, 
8 april 1994, 4.



92

De Zwarte

enkele voorname misvattingen over de kennis van de westerse media  
betreffende het Rwandese conflict. Kuperman schreef dat de media ‘failed to 
report that a nationwide killing campaign was under way in Rwanda until 
almost three weeks into the violence’ en dat de vroege berichtgeving het 
dodental enorm onderschatte, soms zelfs met de factor tien.11 De Neder-
landse media waren zich echter goed bewust dat het geweld niet beperkt 
bleef tot de hoofdstad Kigali en hadden bovendien schattingen die achteraf 
zeer accuraat bleken te zijn. Op 18 april bracht het ANP een persbericht 
uit waarin stond dat massamoorden in het gehele land plaatsvonden en 
dat er zeker al tienduizenden, mogelijk honderdduizenden doden waren.12  
Deze informatie was vrijgegeven door het Internationale Rode Kruis en is 
vervolgens in zowel NRC als in De Telegraaf gepubliceerd, waarbij NRC 
de lagere schatting en De Telegraaf de hogere schatting in de titel plaatste.13 

De dood van president Hayarimana wordt gezien als het beginpunt 
van de genocide, maar de intentie en de aanzet tot het genocidale proces 
was er al ver voor 6 april 1994. Het definiëren van de gebeurtenissen als 
zijnde ‘genocide’ bleek echter lastig, vooral gezien het bijkomstige politieke 
element in de oorlog tussen de Tutsi RPF en het Hutu presidentiële leger. 
Volgens Rwanda-expert Gérard Prunier moet de Rwandese genocide 
conform het Verdrag inzake de Voorkoming en Bestraffing van Genocide 
(1948) worden gezien als ‘a mixed type – partly classical genocide with the 
systematic massacre of an allegedly racially alien population, and partly 
political with the systematic killings of political opponents.’14 Zonder de 
kennis van vertrouwelijke rapporten van de Verenigde Naties (VN) en be-
wijs van de organisatie van de moorden, bleek genocide voor de westerse 
media hierdoor lange tijd moeilijk te bevestigen.

Toch noemden zowel het ANP als De Telegraaf de term ‘volkerenmoord’ 
al op 27 april 1994 – slechts drie weken na wat het directe startpunt van 
de genocide wordt gezien:

10	 Zie bijvoorbeeld: ‘Hoofdstad Kigali in handen rebellen’, De Telegraaf, 14 april 1994, 
13.

11	 Kuperman, ‘How the media missed the Rwanda genocide’, 256-257.
12	 ‘Bloedbaden in geheel Ruanda’, ANP, 18 april 1994.
13	 ‘Tienduizenden doden in Rwanda’, NRC Handelsblad, 19 april 1994, 4; ‘Honderd-

duizend doden in Rwandese tragedie’, De Telegraaf, 19 april 1994, 11.
14	 Prunier, The Rwanda crisis, 238-239.



93

Historisch erfgoed

‘De moordpartijen en gruweldaden in het Oostafrikaanse land Rwanda  
nemen steeds meer de vorm aan van een volkerenmoord. Naar het buurland 
gevluchte Rwandezen melden dat militairen en regeringsgetrouwe milities 
van de Hutu systematisch alle leden van de Tutsi-minderheid uitmoorden.’15 

Dit gegeven correspondeert niet met de opvatting dat pas in mei 1994 het 
inzicht in de westerse media kwam dat de massamoorden niets minder dan 
genocide waren, zoals onder anderen de Franse historicus en politicoloog 
Jacques Sémelin betoogt.16 Dit betekent echter niet dat de media vanaf de 
eerste definitie van ‘volkerenmoord’ het Rwandese conflict niet langer als 
een burgeroorlog beschouwden. Integendeel: de voornaamste beschrijving 
van de gebeurtenissen in Rwanda bleef gedurende de gehele periode april tot 
en met juli dat het conflict het resultaat was van een bloedige burgeroorlog. 
Toch was er binnen de context van burgeroorlog wel ruimte voor besef van 
het etnische conflict. De strikte dichotomie van genocide versus burger- 
oorlog, zoals Kuperman vertegenwoordigt, lijkt daarbij geen stand te houden. 
In de maanden mei en juni bleven de termen ‘genocide’ en ‘volkeren- 
moord’ echter enkel vermeld in citaten van VN- of NGO-functionarissen, 
artikelen van Lindijer of in opinieartikelen. Noch De Telegraaf noch NRC 
gebruikten de woorden op eigen initiatief. 

Dit gebeurde pas nadat het officiële VN-rapport naar buiten kwam, 
waarin de overheid van Rwanda schuldig werd bevonden aan massamoord 
op de Tutsi’s als onderdeel van een bewust en systematisch geïmplemen-
teerde genocidale campagne, op 1 juli 1994.17 Pas toen de VN de geweld-
dadigheden officieel erkenden als onderdeel van een genocidaal proces 
volgden de Nederlandse media: de moord op president Habyarimana was 
een heropening van een bloedige burgeroorlog tussen het presidentiële leger 
en de RPF-rebellen en tevens het startpunt van de bewuste en systematische 
massamoord op de Tutsi-populatie. Slachtoffers binnen de Hutu-oppositie 
bleven ‘slechts’ politieke slachtoffers.

15	 ‘Regering Ruanda verantwoordelijk voor moordpartijen’, ANP, 27 april 1994; ‘Volk-
erenmoord in Rwanda’, De Telegraaf, 27 april 1994, 11.

16	 Jacques Semelin, Purify and destroy. The political uses of massacre and genocide 
(Engelse vertaling; Londen; Hurst & Compagny 2007) 158-159.

17	 ‘VN-rapporteur: Hutu’s bedreven genocide’, NRC Handelsblad, 1 juli 1994, 4; W. 
Pieters, ‘VN-rapport: slachtingen in Rwanda zorgvuldig gepland’, De Telegraaf, 1 
juli 1994, 9.



94

De Zwarte

De Nederlandse overheid als passieve omstander?

De beslissing om niet militair te interveniëren in Rwanda heeft ertoe geleid 
dat de gehele internationale gemeenschap de positie van passieve omstander 
(‘bystander’) innam, althans zo stelt The media and the Rwanda genocide.18  
In de definitie van sociaalpsycholoog Dennis T. Kahn is een omstander;

‘an individual who passively observes a victim in dire straits without in-
tervening even though he had a clear opportunity to come to the aid of 
the ailing victim.’19

Binnen deze brede definitie kunnen niet alleen individuen, maar ook landen 
als omstanders worden beschouwd, als zij besluiten niet te interveniëren 
terwijl zij wel de kans daartoe hebben. 

Het falen van de internationale gemeenschap was hiermee tweeledig. 
Ten eerste had zij te laat ingegrepen, terwijl de noodzaak tot interventie 
overduidelijk was. Ten tweede hadden de betrokken landen het genocidale 
proces eerder moeten onderkennen. De Canadese beleidsanalist Gerard 
Caplan scheef hierover: 

‘Until the day it ended with the RPFs military victory, the UN, the govern-
ments of the US, France en Belgium, most African countries and the OAU 
all failed to define the events in Rwanda as full-blown genocide and all 
continued to recognize members of the genocidaire government as legiti-
mate official representatives of their country.’20 

Ook toenmalig secretaris-generaal van de VN Boutros Boutros-Ghali 
onderschreef het falen van de internationale gemeenschap vaak in het 
openbaar. ‘It is a failure not only for the United Nations; it is a failure for 
the international community. And all of us are responsible for this failure’, 
zei Boutros-Ghali tijdens een VN-persconferentie op 25 mei 1994.21 Ned-
erland ging, net als de meeste andere landen, niet in op het verzoek van 
Boutros-Ghali om troepen te sturen naar Rwanda. Wat betekende dit voor 
publieke opinies over de positie van de Nederlandse overheid?

18	 Zie bijvoorbeeld Roméo Dallaire, “The media dichotomy”  in:  Thompson, ed., The 
media and the Rwanda genocide, 12-19.

19	 Dennis T. Kahn, “Bystander intervention and norm shifting: A social psychological 
research overview”, Forum for Levande Historia, 4; http://www.levandehistoria.se 
(geraadpleegd op 16 juni 2012).

20	 Gerard Caplan, “Rwanda: Walking the road to genocide” in: Thompson, ed., The 
media and the Rwanda genocide, 20-40, aldaar 28.

21	 Geciteerd uit: Semelin, Purify and destroy, 160.



95

Historisch erfgoed

De Nederlandse media zagen de eigen overheid in ieder geval destijds 
duidelijk niet als een passieve omstander. Er zijn althans geen artikelen 
of opiniestukken die daarop wijzen. Op 1 juni 1994 wees minister van 
Buitenlandse zaken Pieter Kooijmans (CDA) het voorstel van de Partij 
van de Arbeid af om enkele Nederlandse officieren over te plaatsen naar 
Rwanda. Volgens Kooijmans was dit geen wenselijke oplossing, aangezien 
de militaire eenheid belast was met andere VN-taken. Bovendien was de 
overheid extra voorzichtig aangezien ‘onze soldaten te veel op Belgen lijken 
en Belgen daar gehaat zijn.’22 Noch De Telegraaf noch NRC betwistten dit 
besluit, zelfs niet in opinieartikelen. Nederland was in dezelfde periode 
bezig met het opzetten van een tribunaal voor Rwanda – zo schreven beide 
kranten – waarin overtreders van het internationaal humanitair recht be-
recht konden worden. Daarmee leken de Nederlandse overheid en media 
te benadrukken dat Rwanda wel degelijk op hun agenda stond.

Op het zogenoemde ‘CNN-effect’ – door middel van krachtige journa-
listieke verslaggeving de politieke machten en besluitvorming trachten te 
beïnvloeden – deden de Nederlandse media eveneens geen beroep. De focus 
bleef gedurende de periode april tot en met juli 1994 op de rol van de VN 
– en Boutros-Ghali’s falende pogingen tot interventie – en op de Europese 
landen die nauw betrokken waren bij het conflict in Rwanda: België en 
Frankrijk. Hoewel de Nederlandse media de humanitaire interventie van 
de Franse overheid ‘Opération Turquiose’ evident steunden, leek dit geen 
effect te hebben op hun houding ten opzichte van de Nederlandse overheid, 
die had besloten niet te interveniëren. Rwanda stond op de agenda van de 
internationale gemeenschap, maar was geenszins de verantwoordelijkheid 
van Nederland. De Nederlandse overheid prefereerde een internationaal 
georganiseerd optreden – zowel Afrikaans als westers – die enkel logistieke 
en financiële ondersteuning betrof. De Nederlandse media leken hiermee 
in te stemmen.

Besluit

Een aanzienlijk deel van de kritiek op de westerse media en hun rol tijdens 
de Rwandese genocide blijkt inaccuraat, in ieder geval met betrekking tot 
de Nederlandse media. In tegenstelling tot de conclusies in de bundel The 
media and the Rwanda genocide toont deze casestudy naar de Nederlandse 

22	 ‘Kooijmans wijst PvdA-voorstel Rwanda af ’, NRC Handelsblad, 2 juni 1994, 10.



96

De Zwarte

journalistieke verslaggeving van de Rwandese genocide in de periode 
april tot en met juli 1994 dat informatie zowel in kwaliteit als in kwantiteit 
aanwezig was. De media erkenden de ernst van de situatie in een vroeg 
stadium en sindsdien ging geen dag voorbij zonder berichtgeving over 
Rwanda. Hoewel het waar is dat ook de Nederlandse media het conflict 
meestal definieerden als een ‘burgeroorlog’, begrepen zij snel dat de massa-
moorden het resultaat waren van een langdurig etnisch en politiek conflict, 
met voornamelijk burgerslachtoffers. De media gebruikten de woorden 
‘genocide’ en ‘volkerenmoord’ zelden,  maar vermeden of negeerden het 
etnische aspect van het conflict zeker niet. 

De informatie was er, maar dan moest er ook nog een bereidwillig 
publiek zijn. Wellicht komt het idee van het ‘falen’ van de media niet 
enkel voort uit het ‘negeren of ernstig misvatten’ van de gebeurtenissen, 
maar door het ontbreken van bereidheid om te lezen over Rwanda. Deze  
‘mediavermoeidheid’ is wat we nu eveneens zien bij conflicten zoals in 
Syrië: er is afdoende kwalitatief hoogstaande journalistieke verslaggeving, 
als het publiek bereid is hier aandacht aan te besteden. Het probleem is dat 
men deze interesse in niet-westerse conflicten over het algemeen snel lijkt 
te verliezen, vooral als het geweld langdurig aanhoudt. 

Toch beantwoordt dit slechts een deel van de vraag, te weten: was de 
Nederlandse journalistieke verslaggeving van het Rwandese conflict kwali-
tatief afdoende? Mijn antwoord zou zijn: ja. Als de vraag is of zij naar het 
best van hun potentieel gebruikmaakten van hun sociale en politieke in-
vloed – inclusief betogen voor interventie – dan is het antwoord complexer. 
De Nederlandse media deden inderdaad geen oproep tot interventie en 
veroorzaakten eveneens geen discussie over de verantwoordelijkheid en de 
positie van de Nederlandse overheid in het conflict. Zowel de Nederlandse 
overheid als de Nederlandse media leken zich niet geroepen te voelen om 
deze politieke en sociale capaciteiten voor Rwanda maximaal te benutten.

De centrale probleemstelling aangaande de rol van de internationale 
media in het Rwandese conflict betreft dus niet enkel wat de westerse media 
schreven, maar ook wat zij hadden moeten schrijven. Dit verklaart gedeelte-
lijk de discrepantie tussen de resultaten van deze casestudy en die van mijn 
gerespecteerde voorgangers, die een actieve en geëngageerde journalistieke 
bijdrage van de westerse media misten.  Maar welke rol hebben de media dan 
eigenlijk in uitingen van massaal geweld? Hadden de Nederlandse media 
hun sociale en politieke invloed beter kunnen of moeten benutten? Gegeven 
de grote risico’s van interventie in dit type conflict is dat twijfelachtig. Wel 



97

Historisch erfgoed

hadden zij – door meer openlijk over de besluitvorming te berichten – een 
beter platform kunnen bieden voor publieke discussie en het Rwandese 
conflict daarmee meer prioriteit kunnen geven. Hierdoor hadden de media 
eenvoudig een betere en bevredigendere bijdrage kunnen leveren aan de 
oplossing  en verwerking van het Rwandese conflict. En hiermee sluit de 
rol van de media goed aan de bij de rol die ik voor historici zie weggelegd 
in de confrontatie met hedendaagse uitingen van geweld of omgang met 
het gewelddadig verleden: het verspreiden van kennis, podium bieden voor 
discussie en ruimte creëren voor reflectie en bezinning.


